Wat kun je komend seizoen, maar ook het seizoen daarna verwachten op de Nederlandse TV? Dat vind je op TV-toekomst!

14.4.05

Wereldwijde trend: terugkeer naar drama

We constateerden het op TVT al veel vaker: het is dit jaar maar mager gesteld met de dramaproductie in Nederland. Commerciele omroepen hebben geen enkele nieuwe dramaserie gelanceerd, en minder nieuwe seizoenen besteld van bestaande series. Publieke Omroepen hebben nauwelijks nieuwe dramaseries gelanceerd, eigenlijk was Het Glazen Huis de enige nieuwe dramaserie.
Toch lijkt het tij te keren. De publieke omroep komt met een rij nieuwe dramaseries waar je bijna verbaasd van raakt (links verwijzen naar eerdere posts van TVT over de serie): politieserie 'Vuurzee' (VARA), Circus Waltz (VPRO), politieserie 'Spoorloos Verdwenen' (AVRO), 'Twee Families' (NMO) en advocatenserie 'De Boer & Meijer Advocaten' (KRO/NCRV). Van Veronica weten we inmiddels dat ze met 'De Dijkgraaf' komen en binnenkort begint NL Film met de productie van comedyserie 'Het Jaar van de Tijger'. TALPA heeft naar verluid meerdere dramaproducties in de pijpleiding, met een semi-officiele aankondiging van een nieuwe dramaserie met Linda de Mol in de hoofdrol. Laten we daarnaast de terugkomst van 'Bitches', 'Finals' (BNN) en 'IC' (RTL4) niet vergeten. Om over de komst van een nieuwe versie 'Schaep met 5 pooten' nog maar niet te spreken.

Internationaal gezien is drama ook weer op retour: na jaren van een overvloed aan nieuwe realityseries lijken omroepen overal ter wereld meer drama te bestellen. Het gaat daarbij niet alleen om nationaal product, maar ook de interesse in Amerikaans drama is toegenomen. De perceptie van Amerikaans drama is veranderd van pulp-product in kwaliteitsproduct. Daar hebben we onder andere CSI, Desperate Housewives en Lost aan te danken. Desperate Housewives is al verkocht aan 130 landen. Naar verluid brengt de serie uit internationale verkopen ongeveer 1.2 miljoen dollar op per aflevering. Dat is voor een 1e jaars serie ongehoord veel en praktisch pure winst voor de producent (de kosten van de serie worden immers al opgehoest door het Amerikaanse station). Op de TV-beurs MIPCOM is een onderzoek gepresenteerd waaruit bleek dat fictie voor 46% van de top10 programma's verantwoordelijk was in 2004, entertainment 36% en nieuws 18%.
Van die 46% fictie bestaat 46% uit series en slechts 25% bestond uit films. Dat meldt Variety.
Dat wil niet zeggen dat reality niet meer populair is, het animo voor dit genre daalt ten gunste van drama. Uit hetzelfde onderzoek van MIPCOM blijkt in elk land de eigen fictieseries nog steeds vrijwel altijd populairder zijn dan aangekocht product.