Wat kun je komend seizoen, maar ook het seizoen daarna verwachten op de Nederlandse TV? Dat vind je op TV-toekomst!

20.1.05

TVT Q&A - 6

Steeds vaker krijgt TVtoekomst mailtjes van lezers die vragen hebben over bepaalde programma's. Omdat hier vaak interessante vragen tussen zitten die ook andere lezers kunnen interesseren, bracht dat ons op het idee om voortaan de interessantste vragen met antwoord te publiceren.

Als reactie op reactie op een artikel ontvingen we de volgende reactie: 'ik zat net op ZAP TO IT te kijken naar kijkcijfers USA en daar staat bij SYNDICATED friends, seinfeld enzo tusssen. Best wel oude en al vaak herhaalde series.
Hoe komt het dat er nog steeds mensen naar kijken?

En spongbob daar kijken ook miljoenen (!!!) mensen naar, waarom?! Is toch maar een tekenfilm, of hadden andere toons van NICK dat ook? Alvast bedankt'

Voordat ik in ga op de vraag hoe het kan dat er nog steeds veel mensen kijken naar een oude en vaak herhaalde serie is het misschien handig uit te leggen wat ‘syndicated’ precies is. Ik heb wel eerder uitgelegd dat het Amerikaanse TV systeem erg ingewikkeld is.
Iedereen zal snappen dat een zender overdag ook graag goed bekeken wil worden. Als een zender gekoppeld is aan een Network (ABC, NBC, CBS, etc) maakt dat ze een ‘Affiliate’. Een Affiliatie is vergelijkbaar met een franchisehouder van een winkelketen. Zo krijgt een franchisehouder van een winkel producten van het hoofdkantoor aangeboden (het huismerk, huisstijl) en kan een deel van het assortiment zelf bepalen (speciale lokale merken). Op TV gebied in Amerika is het ongeveer hetzelfde. Een Affiliate krijgt de primetime-programmering aangeboden voor ’s avonds en voor overdag een aantal soaps, evenals een ochtendactualiteitenprogramma als ‘Goodmorning America’. Daarmee is een groot deel van het dagschema gevuld, maar blijven nog steeds een flink aantal timeslots open die de zender zelf kan vullen. De zender kan er voor kiezen zelf een programma te gaan produceren, maar dat is vrij duur en de kans op succes is relatief laag. Dus kiezen veel lokale affiliates er voor de syndicationmarkt op te gaan. Op die syndicationmarkt zijn over het algemeen 2 soorten programma’s te krijgen:
- dagelijkse talkshows, spelshows die speciaal voor syndication gemaakt worden
- herhalingsrechten op succesvolle komedies en drama die geschikt zijn voor dagelijkse uitzendingen.

Onder de eerste categorie vallen onder andere bijvoorbeeld de talkshow van Oprah, Springer en Dr Phil, maar ook spelprogramma’s Jeopardy, Pyramids en rechterprogramma’s Judge Judy.
Onder de tweede categorie vallen alle populaire series met meer dan 4 geproduceerde seizoenen. Zodra een serie 4 seizoenen heeft, telt een serie namelijk meer dan 80 afleveringen, en dat maakt een serie geschikt voor een onafgebroken dagelijkse uitzending zonder herhalingen van 16 weken (80/5=16). Een kortere reeks is oninteressant omdat een zender dan te snel van serie moet wisselen op het timeslot, of te snel dezelfde serie weer moet herhalen, iets wat de kijker niet kan waarderen.
Vrijwel elke Affiliate vult dus zijn uren overdag met syndicated series. Dat wil echter niet zeggen dat er grote logica in zit. Alhoewel bijvoorbeeld ‘Oprah’ over het algemeen op ABC-affiliates te vinden is, kan het in bepaalde regio’s weer op CBS zitten. Met de herhalingsrechten is het nog wisselender. In elke regio krijgt de hoogst biedende partij de herhalingsrechten op bijvoorbeeld ‘Seinfeld’. Zo kan het dus zijn dat de serie in het ene gebied op een CBS-affiliate te zien is, in een ander gebied op een FOX affiliate en in weer een ander gebied op een NBC-affiliate. Vergis je niet: de syndicationmarkt is vooral voor producenten gigantisch lucratief. Gedurende de eerste vier jaar wordt op een serie meestal nauwelijks winst gemaakt door de producent en het network, zodra de serie echter verkocht kan worden op de syndicationmarkt begint het cashen. Met Seinfeld is al meer dan een miljard dollar verdiend door syndication.
Want wat blijkt: de serie kan door haar grote hoeveelheid seizoenen (9), de hoge kwaliteit en de hoge populariteit gedurende 36 weken onafgebroken dagelijks uitgezonden worden. Zend het programma dagelijks op hetzelfde tijdstip uit met een beetje promotie en de kijker zit voor de buis. Massaal. Gemiddeld kijken dagelijks meer dan 7 miljoen Amerikanen naar een herhaling van Seinfeld. Kijk maar eens naar onderstaand kijkcijfers van syndicated programma's van afgelopen week.

RANK - PROGRAM NAME - AUDIENCE
1 WHEEL OF FORTUNE 10,439,000
2 OPRAH WINFREY SHOW 9,421,000
3 JEOPARDY 8,829,000
4 EVRY LVS RAYMOND-SYN 8,602,000
5 SEINFELD 7,519,000
6 SEINFELD-WKND 6,980,000
7 FRIENDS 6,894,000
8 CSI-SYN 6,492,000
9 ENTERTAINMENT TONIGHT 6,336,000
10 DR. PHIL SHOW 6,105,000


De tweede vraag is behalve persoonlijke smaak natuurlijk te wijten aan het feit dat tekenfilms in Amerika een veel volwassener imago hebben. Daar schamen ouders zich er niet voor een tekenfilm leuk te vinden (zie de populariteit van ‘The Simpsons’ en ‘King of the Hill’). Nickelodeon zendt de serie een paar keer per dag uit, en terwijl er maar een schamele 60 afleveringen zijn, blijft de serie scoren. Andere tekenfilms van Nickelodeon hebben dat iets minder overigens (Fairly Odd Parents is ook erg popualair), maar naast Nickelodeon heb je ook in Amerika nog Cartoon Network, The Disney Channel en ABC Family (met Jetix). Nickelodeon is daarvan de populairste.


Heb je zelf ook een vraag? Je kan ons altijd mailen, de beste mails kiezen we uit voor TVT Q&A.

Eerdere Q&A edities vind je hier:
Q&A 1 - over Lost
Q&A 2 - over het verschil tussen cable, premium cable en networks
Q&A 3 - over de status van Comedyseries in Amerika
Q&A 4 - over de status van Dramaseries in Amerika
Q&A 5 - over de status van Realityseries in Amerika

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Erg leuk om te lezen hoe dat in Amerika er aan toe gaat, keep up the good work!

12:06 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Bedankt voor het geven van het antwoord op mn vraag. C

1:55 p.m.

 

Een reactie posten

<< Home