Wat kun je komend seizoen, maar ook het seizoen daarna verwachten op de Nederlandse TV? Dat vind je op TV-toekomst!

15.2.06

Tina Nijkamp: ‘De grootste trend van dit moment is coaching-tv’

Dit is het tweede interview naar aanleiding van de lentepresentatie van SBS. Dit interview is afgenomen tijdens de perspresentatie, voordat Weekend Miljonair met Robert ten Brink verhuisde naar RTL.

Tina Nijkamp zit nu een half jaar op de stoel van programmaleidster van SBS 6. Onlangs kondigde ze namens SBS 6 aan dat het station zich meer gaat richten op de zogenaamde Feel Good televisie. Steeds verder weg van de Rijk & Beroemd-achtige formules en meer televisie voor de hele familie. Tegelijkertijd raakt SBS 6 een paar voetbalrechten kwijt, maar daar wil SBS-Sportbaas Lex Muller, die er door Tina bijgetrokken wordt tijdens het gesprek, niets over kwijt: “Ik beantwoord géén vragen meer over voetbalrechten. Maar we hebben grootse plannen met sport”. Met Tina praten we dus niet over sport, maar wel over Wendy van Dijk, JAG en de feel good-trend. Waarin verschilt bijvoorbeeld die feel good trend van Tina van de feel good trend die haar voorganger Fons van Westerloo jaren geleden voor SBS6 aankondigde?

Wendy van Dijk, Robert ten Brink -en in toenemende mate Nance- zijn de gezichten van SBS 6, toch zien we Wendy van Dijk en Robert ten Brink steeds minder. Nu verdwijnt ook nog Lotto Weekend Miljonairs voor Robert. “Met de Lotto zijn we nog in gesprek, maar het klopt inderdaad dat zowel Wendy als Robert erg belangrijk zijn voor het station. We zullen dan zeker verder met ze gaan, dus komen er nieuwe programma’s voor ze.” Wendy presenteert op dit moment Hart in Actie, maar er wordt al heel lang gesproken over een nieuw programma voor de SBS 6-presentatrice. Tijdens de najaarspresentatie werd er nog gesproken van een sketchesprogramma voor Wendy voor dit voorjaar. “We zijn bezig met een nieuw programma voor Wendy, dat klopt. We zijn over aantal uiteenlopende ideeën aan het praten, Wel gaan proberen de acteerprestaties van Wendy in het programma te gebruiken.”

Enthousiast praat Tina over het onlangs geintroduceerde ‘The Ghost Whisperer, de serie waarin Jennifer Love Hewitt praat met de doden: “Heb je de kijkcijfers van de nieuwe serie The Ghost Whisperer gezien? De serie deed het niet alleen goed in 6+, maar nog beter in 20-49, de doelgroep die voor ons het belangrijkst is. Het is een serie waar we voorlopig nog wel mee doorgaan.” The Ghost Whisperer is een van de eerste succesvol geïntroduceerde Amerikaanse dramaseries op SBS 6 in lange tijd. De zender is echter ook bezig met een eigen dramaserie.
“We zijn bezig met een dramaserie. Het is zeker dat die er komt. Meer kan ik er niet over zeggen. Maar hij komt echt.” Toch niet iets over mensen die praten met doden? (lachend:) “Neee! Dat zeker niet”.

Niet veel later raken we in een kleine discussie verwikkeld: SBS 6 zendt al jaren tussen 18 en 19 uur hetzelfde uit: herhalingen uit van JAG en Hunter. Onze stelling is dat het gemakszuchtig is, duidelijkheid voor de kijker volgens Tina. En boven al: succesvol. “JAG is al jaren succesvol voor SBS 6, en het blijft goed bekeken. Dus dat ben ik niet helemaal met je eens. Daarnaast is de vooravond van bijvoorbeeld RTL4 toch ook al jaren hetzelfde? Overigens gaan we binnenkort beginnen met dagelijkse uitzendingen van ‘Lachen om Homevideo’s om 18u.” Dat zijn geen herhalingen van de zaterdag? “Nee joh, nieuwe afleveringen! (met een grote glimlach:) Weet je hoeveel van die homevideos we hier nog hebben liggen? Bergen! Volgens mij hebben we op SBS6 ook al een keer eerder door de week homevideos uitgezonden” (klopt: als tijdelijke vuller in de vooravond zijn onbewerkte afleveringen van America’s Funniest Homevideo’s uitgezonden, red.).

Niet heel lang geleden introduceerde Fons van Westerloo, die toen nog ging over SBS 6 ook - net als Tina Nijkamp - de terugkeer van Feel Good Televisie aan. Dat ging toen gepaard met de introductie van SuperRobert, een vage loterijshow, en ‘Deelt ie m, of Deelt ie m niet’. Waar onderscheidt die Feel good trend zich van deze? “Dat is een goede vraag. Ik denk dat het verschil hem voornamelijk zit in het feit dat we entertainment combineren met het coachen in formats als ‘De Afvallers’ en ‘Superhuisvrouw’. In ‘De Afvallers’ coachen we mensen naar een gezonder leven. Voor sommigen is het wellicht gewoon entertainment – dikke mensen die afvallen- omdat die niet te maken hebben met overgewicht, maar voor veel kijkers en de deelnemers is het een groot probleem. Je moest eens weten hoeveel reacties we krijgen op een aflevering van ‘De Afvallers’. Dat is het grootste verschil met toen: toen was feel good tv voornamelijk entertainment, maar nu proberen we tegelijkertijd mensen een oplossing te bieden, mensen te coachen, te laten zien hoe ze beter kunnen leven. Dat is wat mij betreft de grootste trend van dit moment: coaching tv.” (TVToekomst / foto Tina Nijkamp door Jean Pierre Heijmans)

TVT-exclusief is een interviewreeks van TVtoekomst met mensen uit de (inter)nationale mediawereld. Aflevering 1 was met de executive producer van Greys Anatomy - James Parriott. Aflevering 2 was met de programmaleider van Veronica - Alphons Martens
- Meer over het lenteseizoen van SBS vind je hier.
- Actuele overzichten van alle toekomstige programma's staan in de rechtermenubalk.

7 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Heeft SBS dan de rechten 'voor altijd' gekocht van de oude afleveringen van AFV met Bob Saget? Hoelang mogen ze zoiets nou uitzenden...?

Belachelijk trouwens dat ze dát nog herhalen... de meeste mensen hebben het niet een door ook nog :S

9:23 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Ik huiver naar de dag dat mijn (ex) collega's eens met een programma komen dat niet voor een winst oogmerk is, maar imago technisch en/of om gewoon een goed programma te bieden.

Dagelijkse editie van Home video's ? Inplaats van de zoveelste herhaling van JAG? Ik vind het maar een moeilijke keus, maar zelfs dan prefeer ik JAG boven Home video's. Talpa zend nu in precies het zelfde tijdslot ook al dit pure vullertje uit (home video's).
Beste SBS. Is de schatkamer nou werkelijk zo leeg dat jullie niet met een redelijk actualiteiten programma of dergelijke kunnen komen ? Is dat nu werkelijk te veel gevraagd ? Home video's verwacht je op RTL7. Niet op SBS6.
Soms sta ik echt versteld van die keuzes daar...

11:54 a.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Als het aan mij ligt kan Tillieux nu echt zijn koffers pakken. Fons deed het beslist niet geweldig, maar hij durfde van alles tenminste.
Bij Tillieux draait werkelijk alles om het prijskaartje.

12:11 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Waarom zouden Homevideos alleen voor RTL7 zijn bestemd? Homevideos worden door een zeer breed publiek WEL gewaardeerd (zie kijkcijfers) en SBS6 is een brede zender. het werd eens tijd dat dit dagelijks uitgezonden wordt. Je hoort overigens niemand over de zoveelste herhaling van Flodder (waar ook n half miljoen mensen naar kijken dagelijks), The Nanny, MASH, Dad's Army en noem maar op. Kom maar op met die homevideos, Talpa pesten ;-)

1:25 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Het werd eens tijd ? Het wordt al gedaan door Talpa. Als je een home video's freak bent heb je aan home video's dus zoiezo al genoeg.

Maar niet alleen dat is een argument, maar ook dat het imago technisch slecht is.
Dat het zoiezo een goedkope manier is van zendtijd vulling. Dat het niet thuis hoort bij een brede publieke zender zoals je zo mooi verwoord. Het is puur een programma vullertje. Zulke programma's horen op zenders met weinig bestaandsrecht (a la RTL7), maar niet op een brede zender.
RTL5 is geen brede publiekszender, en Flodder vind ik niet te vergelijken met het nóg goedkopere Home video's. Als je Flodder laag vind, is dit de bodem van een diepe put.
SBS6 wil toch concurreren met een RTL4 ? Dit is geen manier om te concurreren. Alleen, om maar zo veel mogelijk geld te vangen.

Zoals iemand eerder aangaf, meneer Tillieux geeft helemaal niets om de inhoud van de SBS programma's. Alleen maar om het koste plaatje. En tja, dan is dit natuurlijk ideaal. Maar op vele punten is dit ronduit belachelijk voor een zender die zich zelf serieus zou moeten nemen, maar dat duidelijk niet doet.

6:15 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Ach zeik niet zo. Als kijkers het leuk vinden dan vinden ze het leuk. Heeft niks met kostenplaatje te maken. En al helemaal niks met imago!!! We hebben het hier over SBS6, imago pff, iedereen vindt het toch een kampingzender? Prima die goedscorende videos. En naast Flodder noemde ik ook zeer veel andere programmas die OOK goedkoop zijn maar wel door het publiek gewaardeerd worden en DAAROM uitgezonden worden. Dork.

10:36 a.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Ik vind "Lachen om Homevideo's" maar een goedkoop programma.
Elke keer dezelfde filmpjes.

Vandaag (27-04) maakten zij het nog bonter. In deze uitzending zonden zij 1 filmpje 2 keer uit binnen een kwartier.

Voor de rest kan ik nog maar 1 ding zeggen: Ik heb liever 1 maal per week een uitzending met nieuwe filmpjes als elke dag dezelfde filmpjes.

11:05 p.m.

 

Een reactie plaatsen

<< Home