Marktaandelen november 2005: de niet persberichtversie
Zenders sturen met alle plezier elke maand een persbericht naar de media om aan te geven dat het toch vooral erg goed gaat met de zenders. Tijd om eens wat onafhankelijker naar de cijfers te kijken van afgelopen maand.
Allereerst geven we de criteria waarop we hebben beoordeeld:
- we vergelijken het belangrijkste tijdvak: 18:00-24:00, daarin concentreren zich immers vrijwel alle eigen producten, en daar moet het geld immers verdiend worden.
- we vergelijke november 2004 met november 2005
- we vergelijken -tenzij anders vermeld- op doelgroep 20-49, voor adverteerders de belangrijkste doelgroep.
Laten we eerst op zendergroepniveau kijken.
De publieke omroep daalt van 29.5% naar 25.1% (verhoudingsgewijs -14,9%, in procentpunt -4.4%)
RTL daalt van 30.0% naar 28.6% (-4.6%, -1.4%)
SBS daalt van 26.5% naar 24.9% (-6.0%, -1.6%)
Talpa nieuw met 8.5%
De publieke omroep heeft duidelijk te lijden onder de komt van Talpa en de verscherpte concurrentie. Ze verliezen naar verhouding en in procentpunten het meest. Kijken we op zenderniveau dan zitten die verliezen bij Nederland 3 (van 7.4% naar 5.7%), en niet bij voetbalkanaal Nederland 2 (van 14.1% naar 12.6%). Als we de cijfers in de jongerendoelgroepen er eens bijpakken (13-19 en 16-24), de doelgroepen waar Nederland 3/C zich volgens de nieuwe plannen op moet gaan richten dan zit deze zender nu op 4.4% in 13-19 en 3.7% in 16-24. Ter vergelijking: MTV haalde in 13-19 een marktaandeel van 2.7% in november.
Bij RTL is inmiddels een flinke verschuiving waar te nemen tussen de zenders. RTL4 gaat er maar liefst 2.1% op achteruit ten opzichte van een jaar geleden. Ondanks de belofte er dit najaar hard tegenaan te gaan, lijkt er bij RTL4 nog weinig te gebeuren. RTL5 en RTL7 (2005)/Yorin (2004) hebben stuivertje gewisseld qua programmering, en daar lijkt RTL5 nu toch de vruchten van te pakken. De zender stijgt ten opzichte van een jaar geleden met 3.5% (van 4.8% naar 8.3%), terwijl herhaalzender RTL7 nog 4.2% marktaandeel bij elkaar sprokkelt in de zo gewensde doelgroep 20-49. De zender daalt daarmee 2.9% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Opvallend is dat de groei van RTL5 niet zozeer lijkt te komen van nieuw product van eigen bodem, maar van afgestofde herhalingen van Flodder en buitenlands materiaal.
Ook bij SBS zijn de verhalen wisselend. Ook deze groep daalt, maar Veronica maakt een spectaculaire groei door. Een stijging van 4.7% naar 5.5% lijkt wellicht klein, maar als je bedenkt dat hij zonder ingrijpende kunstgrepen vertoond is (SBS heeft niet zoals RTL twee zenders van profiel ongewisseld) dan is de groei opmerkelijk. Bovendien is de groei sterker in de jongere doelgroepen (13-19 en 20-34). SBS6 groeit ook, maar minimaal: van 12% naar 12.1%. Bij NET5 zien we echter een ander verhaal. NET5 is volledig verantwoordelijk voor de daling bij de SBS-groep. Dat valt deels toe te wijzen aan het verliezen van Expeditie Robinson en het slechte lopen van Terra Incogita. De rest van de prime-time programmering loopt als vanouds, maar de vooravond, voorheen een grote sterkte van NET5, lijkt gebukt te gaan onder de te grote herhalingsdrang. Misschien wordt het tijd dat NET5 de series met meerdere voltooide seizoenen meer vertroeteld zodat ze horizontaal ook ingezet kunnen worden (The OC en Smallville bijvoorbeeld).
Talpa tenslotte had een iets ondergemiddelde maand met 8.5%. De woordvoorder mag dan wel in de Adformatie piepen dat het geen interland voetbal had (en de maand ervoor wel), een enkele voetbalwedstijd maakt geen 1.2% verschil ten opzichte van oktober. Problematisch zijn nog steeds de vooravond, op Big Brother na, en de meeste avonden waarop geen voetbal te zien is.
In september bespraken we ook de marktaandelen. Vergelijken met toen? klik dan hier.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home