Wat kun je komend seizoen, maar ook het seizoen daarna verwachten op de Nederlandse TV? Dat vind je op TV-toekomst!

14.9.05

Grote winnaar nieuwe seizoen: de commercielen

Iets meer dan vier weken geleden ging Talpa van start. Aanvankelijk door de pers in de grond geboord (de kijkcijfers zouden bedroevend zijn), inmiddels is de aandacht al wat minder voor het geheel.
Na 4 hele weken is het ook makkelijker om vergelijkingen te treffen treffen met het verleden. Inmiddels beginnen de oudere commerciele stations ook op gang te raken met de nieuwe herfstprogrammering.
We hebben het volgende gedaan:
- de marktaandelen in 20-49 uitgedraaid in tijdvak 18-24u;
- de afgelopen vier weken (week 33-36) vergeleken met dezelfde weken in 2004.

Laten we eerst de marktverdeling tonen van 2004:

In week 33-36 van 2004 is de positie van Nederland 2 erg groot. Opvallend is ook dat Nederland 3 het zo bedroevend doet in doelgroep 20-49. Bij de commerciele zenders valt op dat de positie van SBS6 bijna even groot is als die van RTL4. Overigens valt dat te verklaren doordat GTST nog niet gedurende de hele periode draait. Bovendien doet SBS6 het traditioneel erg goed in de zomer.
De positie van RTL5 is op dat moment nog te verwaarlozen.

Als we kijken naar de positie van alle zenders gedurende de afgelopen 4 weken is er toch een erg opvallende ontwikkeling te zien. Zowel RTL als SBS blijken te zijn gegroeid, ondanks (of is het dankzij?) de komst van Talpa. Talpa zelf heeft opvallend genoeg haar target van 10% al gehaald (let wel, op basis van de cijfers van 18-24u, voor periode 18-26u gelden andere cijfers. Deze verschillen echter nauwelijks van de genoemde cijfers). RTL groeide van 22% naar 26.8%, SBS groeide van 23.5% naar 26.1%. De publieke omroep daalde echter van 40.7% naar 23.5. De stijging van de commercielen gaat volledig ten koste van Nederland 2, die een gigantische daling meemaakt.
Uit de cijfers kunnen we ook opmaken dat het stuivertje wisselen tussen RTL5 en RTL7/Yorin qua programmering vooralsnog in het voordeel heeft uitgewerkt voor RTL, RTL5 is meer gestegen dan dat RTL7/Yorin is gedaald.

Uiteraard is dit een momentopname en zitten in de cijfers is voor een deel nog het zomerseizoen verwerkt. Een excuus voor de al dan niet tegenvallende cijfers van Talpa die niet opgaat is het excuus van een mooie nazomer. We vergelijken hier marktaandelen en geen absolute kijkersaantallen. De kijkersaantallen dalen bij mooi weer voor alle zenders, op de onderlinge verhoudingen (=marktaandeel) heeft het geen invloed.

1 Comments:

Blogger medialog said...

De vergelijking vwb Nederland 2 is niet helemaal eerlijk omdat in augustus 2004 de Olympische Zomerspelen werden uitgezonden.

1:26 p.m.

 

Een reactie posten

<< Home