Loopt Talpa echt slecht? – Deel 1
De afgelopen twee weken was er ineens een hernieuwde interesse vanuit de pers voor het fenomeen kijkcijfers. Goed: geef ze eens ongelijk, kijkcijfers zijn immers de graadmeter bij uitstek om er achter te komen hoe de marktverhoudingen door de komst van Talpa nu eigenlijk veranderen.

Elke krant heeft er wel meerdere experts bijgehaald die fantastische kijkcijfers predikte voor het nieuwe station. Er is nauwelijks een kritisch tegenwoord gepubliceerd. Overigens niet in de laatste plaats door de slimme free publicity campagne van Talpa. Hoe vaak lekte er wel niet weer een naam uit die ging overstappen naar het nieuwe station? De indrukwekkende lijst van programma’s en presentatoren gaven zelfs de minst naïeve journalist het idee dat we hier wel te maken moeten hebben met een nieuwe supermacht.
Afgelopen zaterdag (27 augustus) pakt ook de Volkskrant uit met maar liefst twee artikelen die gaan over de kijkcijfers van Talpa.
Op pagina drie wordt in het artikel ‘zelfs voetbal valt tegen bij Talpa’ gerept over de kennelijk tegenvallende cijfers van Talpa. Overigens schreef NRC Handelsblad een soortgelijk artikel in de krant van vrijdag. De Volkskrant rept in een staatje over ‘kijktijdaandeel’, een term die niemand – ook niet in de TV wereld – gebruikt. Men bedoelt natuurlijk marktaandeel, een term die iedereen ook snapt. Daarnaast geeft men een staatje met het gemiddeld aantal kijkers in de afgelopen periode. Heel aardig, maar volledig vertekend door voetbal. Is het niet juist interessanter de zenders daarnaast te vergelijken op hun scores zonder sport? Zodoende worden de marktaandelen en het gemiddeld aantal kijkers niet vertekend door die paar uur (extreem hoog scorende) sport, en wordt de score van de zenders vergeleken op de eigen programmering.

Typisch is ook dat de cijfers worden vergeleken op totalen, terwijl Talpa zich helemaal niet richt op het totale publiek. Het vergelijkt natuurlijk makkelijk, maar voor Talpa is het alleen van belang hoe het scoort in leeftijdsgroep 20-49. Of de zender het goed doet op 6+ zal het worst wezen, al is een goede score natuurlijk handig om die negatieve publiciteit tegen te kunnen werken.
Goed: afgeven op de onwetende journalisten van de verschillende kranten is makkelijk: kijkcijfers zijn nu eenmaal moeilijk Daarom morgen een korte interpretatie van ons van de cijfers: hoe goed doet Talpa het eigenlijk?
1 Comments:
ben benieuwd naar jullie mening, al denk ik dat John ook niet echt helemaal tevreden zal zijn over deze eerste periode. Dan niet eens zo zeer de kijkcijfers, maar de negatieve houding van het nederlandse publiek bij het merk talpa...
7:20 p.m.
Een reactie posten
<< Home