Wat kun je komend seizoen, maar ook het seizoen daarna verwachten op de Nederlandse TV? Dat vind je op TV-toekomst!

29.8.05

Loopt Talpa echt slecht? Deel 2

Gisteren schreven we over de houding van de pers met betrekking tot Talpa en kijkcijfers. Vandaag geven we zelf een oordeel: hoe goed doet Talpa het eigenlijk?

De programma’s
Eerder gaven we al aan dat 75% van de programma’s van Talpa waarschijnlijk een tweede seizoen niet zal halen. Dat heeft niets met Talpa zelf te maken, maar met een algemene TV-wet. Door concurrentie, promotiekeuzes (je kunt niet alles promoten) en kwaliteit zal er het een en ander sneuvelen. Programma’s die nu goed lopen en als lanceringsplatform gebruikt kunnen worden zijn de Sport, elk programma na de sport en ‘Gerard en Joling over de Vloer’. ‘Lieve Lust’ is kwalitatief prima in orde, maar wordt voortdurend over de dinsdagavond geschoven. ‘Thuis’ scoort belabberd – in welke doelgroep dan ook - maar is wel kwalitatief steeds meer ‘dat gezellige programma’. ‘Thuis’ mag wel eens wat minder items in 1 aflevering proppen. NSE scoort matig, maar we hebben het al eerder gezegd: nieuwsprogramma’s zijn erg lastig om neer te zetten. Zie de voorgeschiedenis van SBS6 en het oude Veronica op nieuwsgebied. Bovendien is de toegevoegde waarde van NSE binnen het bestel nihil. Shownieuws en Boulevard verslaan het shownieuws beter, en voor het nieuws kan ik beter terecht bij RTL en de NOS, dus waarom zou ik kijken naar Talpa? Ongetwijfeld zijn wij niet de enigen die dat denken.
Big Brother: we zullen zien, veel hangt af van de kandidaten. Een positieve score -en die is zeker niet onwaarschijnlijk gezien de anderhalf miljoen kijkers van de openingsshow - zal ook een positieve gevolg hebben voor ‘Samen’, de comedy die het –naar mijn mening- beter doet dan ik had gedacht. De grootste verassing is dat het niet eens tenenkrommend slecht is (dump alleen de zielige lachband).

Promotie
Tenenkrommend waren wel de kijkcijfers van ‘de TVcompetitie’, maar wel verklaarbaar: hoe promoot je een dagelijks wisselend programma? Het competitieonderdeel had de rode draad moeten zijn, maar is ondergesneeuwd in de promotie met andere programma’s. We hebben het al eerder gezegd: een zender kan nooit zijn pijlen richten op elk programma, en De TVcompetitie is daarvan het slachtoffer geworden.
Een ander slecht gepromoot programma lijkt ook dramaserie ‘Parels en Zwijnen’ te worden, de aandacht voor lead in ‘Expeditie Robinson’ op Talpa zelf is daarentegen overweldigend. Het is dus te hopen dat men inschakelt op Expeditie Robinson en blijft hangen voor Parels en Zwijnen. De concurrentie komende maandag is hoe dan ook moordend met onder andere Memories (NL1), Sterrenslag (NL2), CSI (RTL4) en Miss Congeniality (SBS6).
Probleem van Talpa is vooral hun onmogelijkheid voor goede promotie op eigen zender: door het matig scoren van de vooravond kun je slecht je prime time programmering promoten. Kijkers zullen dus ook via advertenties in bladen en billboards getrokken moeten worden. Laat dat nu weer een kostbare zaak zijn. Veronica heeft hetzelfde probleem: ook matig scorende avonden. Daar staat echter tegenover dat Veronica minder eigen programma’s (Nederlands product) heeft, en haar promotie dus kan concentreren op een select aantal programma’s en voor die paar programma’s promotioneel dus een groter bereik kan genereren. Veronica kan bovendien terugvallen op haar gids en misbruik maken van Shownieuws van SBS6 voor promotie van nieuwe programma’s (Veronica en SBS6 vallen immers beiden onder SBS Broadcasting). Whoppa: weer een miljoen kijkers bereikt. Laat dat nu ook de reden zijn dat Talpa graag wil dat Thuis en NSE goed gaan scoren. Niet alleen zijn de promo’s in de blokken daarmee effectiever, aandacht voor een eigen programma in Thuis zal de zender zelf ook goed doen….

Concluderend kunnen we zeggen: Talpa doet het voor een beginnende zender niet zo slecht. Het heeft een paar aardig lopende programma’s en Big Brother zal de vooravond wellicht een beetje opfleuren. De sport scoort dan weliswaar lager dan bij de NOS, maar was dat bij Sport7 ook niet het geval?
We gaven al eerder aan dat een marktaandeel van 7% voor het eerste seizoen al heel goed zou zijn. Met een huidige schommeling rond de 5.5% (tussen 02-26) op 6+ gaat dat dus de goede kant op, al is dat vooralsnog vrijwel volledig te danken aan voetbal. Tussen 18-24u gaat het al beter met een gemiddelde van 7.6%. Bij de boodschappers scoort Talpa ongeveer een procentje hoger. Voor een beginnende zender is het zeker niet slecht. Nu hopen dat er meer doorbreekt. Een jaar Gordon & Joling Over de vloer wordt wellicht een beetje veel van t goede…..