Bart Soepnel over aankoop voor SBSzenders: leunt Veronica te sterk op film?
Deze week gaat bij alle Nederlandse stations het lenteseizoen van start. SBS presenteerde in het kader daarvan een tijdje terug haar lenteprogrammering aan de pers. Die presentatie bestond voor een groot deel uit Nederlandse series, maar een belangrijk deel van het succes van SBS valt toe te wijzen aan een geslaagde aankoop van buitenlands materiaal. Vandaar dat het eens tijd werd voor een gesprek met Bart Soepnel, verantwoordelijk voor niet alleen de (inter)nationale van SBS in Nederland, maar ook voor de internationale aankoop van alle SBS-zenders in Europa. Met hem praten we over de overmaat aan films op Veronica, het belang van aankoop voor de SBS zenders en de verwachtingen voor het komend seizoen.
Aankoop was van het begin af aan van groot belang voor de SBS-zenders (aanvankelijk alleen SBS 6). “Het succes van SBS 6 in het begin was aankoop en Hart van Nederland.” – en De Wallen op Stap- “Ja, sterker nog: ik liep voor het eerst in mijn leven over de Wallen met Bart in ‘t Hout (destijds programmadirecteur SBS Nederland, red) naar de productie van ‘De Wallen Op Stap’, toen ik op dat moment het telefoontje kreeg dat we de rechten hadden verworven op een van de Indiana Jones films. We hadden een goede openingsfilm nodig voor onze eerste uitzendavond, maar het was een enorm gedoe om de rechten van een grote A-film te bemachtigen. De studio deed enorm lastig over Indiana Jones. We hadden verder nog helemaal geen A-films. Om te kunnen openen met een grote A-titel was een enorme opluchting”
We hebben een paar stellingen opgesteld met betrekking tot buitenlandse aankoop.
Een zender als NET 5 was nooit zo groot geweest zonder aankoop.
“Waar. Sex and the City is een voorbeeld van een serie die ‘typisch NET5’ is en die heel belangrijk is geweest voor de zender. Het was echter niet makkelijk om de serie te bemachtigen. Paramount, de studio achter Sex and the City, deed heel moeilijk over de rechten. Het was een serie die we wel echt wilden hebben. Sterker nog: de promotiecampagne voor Sex and the City op NET 5 was allang gestart, zonder dat we de rechten hadden. Ik kan me nog goed herinneren dat ik tegen Fons zei ‘ik denk niet dat het nu eens niet gaat lukken met de rechten’ en dat hij antwoordde ‘tuurlijk lukt het je’. Sex and the City zou op een dinsdag in première gaan, maar pas op de maandagmiddag daarvoor kregen we een telefoontje dat we de rechten hadden bemachtigd. Op dat moment kreeg ik vanuit het hele bedrijf mailtjes met felicitaties. Er hing veel van af. Niet alleen een gat in de programmering, maar er was ook veel advertentieruimte ingekocht in kranten en dergelijke. Fons omhelsde me van geluk, en dat doet hij nooit.
Het gebeurt overigens maar zeer zelden dat programma’s los verkocht worden. Vrijwel alles maakt onderdeel uit van een grotere deal.”
Veronica leunt te sterk op film
“Nee, daar ben ik het niet mee eens. Het imago van Veronica is film. Dat was al zo toen Veronica nog bij de Publieke Omroep zat en de ‘Meimaand-filmmaand’ introduceerde. Dat hebben we niet voor niets bij Veronica opnieuw gelanceerd. Je ziet ook dat het werkt: de meimaand was de succesvolste maand van Veronica. Maar films scoren weliswaar wel goed, je bouwt er alleen geen loyaliteit mee op, en dat doe je weer wel met programma’s, zoals Temptation Island.”
SBS investeert te weinig in Nederlands drama
(lange pauze) “Ik zou graag meer drama willen doen, maar tegelijkertijd speelt er ook iets anders: hoeveel Nederlandse dramaseries zijn er nu succesvol? Heb je de cijfers van Keyzer en de Boer wel eens bekeken? Die doet het in 6+ weliswaar redelijk, maar in 20-49, de doelgroep waar wij op afgerekend worden als commerciële omroep, helemaal niet. Als we alle Nederlandse dramaseries eens bekijken loopt Keyser matig, Grijpstra eveneens, Van Speijk begon goed, maar is dalende. Recent zijn er maar twee Nederlandse dramaseries echt succesvol en dat zijn Gooische Vrouwen en Baantjer.
Een gemiddelde dramaserie kost al gauw 250.000 euro per aflevering. Die moet wel terug te verdienen zijn, al dan niet na een herhaling. Wij hadden een aantal jaar geleden ‘Luifel en Luifel’, dat liep wel aardig, maar niet goed genoeg om het geld wat het kost te rechtvaardigen. NET 5 zond drie jaar ‘Meiden van de Wit’ uit, dat scoorde het eerste jaar geweldig, het tweede goed, en het derde aanzienlijk minder. Dan heeft het geen zin om er mee door te gaan.
Nederlanders zijn ook Engelse en Amerikaanse kwaliteit gewend. Een gemiddelde Amerikaanse serie kost minimaal anderhalf miljoen per aflevering. Op Desperate Housewives zit een geweldig team van schrijvers, wordt fantastisch geacteerd en dat voor 22 afleveringen per jaar! Zie dat maar eens in Nederland na te doen met een fractie van het budget.”
Belemmert al dat buitenlandse product soms ook niet de stations?
“Nee, in tegendeel. Goede Amerikaanse series scoren constant en je bent voor lange tijd verzekerd van content. Het extra geld wat dit oplevert kun je weer gebruiken voor het maken van lokaal product. De houding van Nederlanders tegenover buitenlands product is ook veranderd, net als het product zelf. In de jaren tachtig en negentig waren het veel excentrieke persoonlijkheden in ongeloofwaardige situaties, zoals bijvoorbeeld ‘Starsky & Hutch’. Zoiets zou nu niet meer werken. Ook een serie als ‘Dynasty’ scoorde vroeger wel miljoenen kijkers, maar toen waren er maar 2 netten. Nu zou die serie niet meer scoren.
Je zag langzaam een ontwikkeling naar series met realistische personen die in veel geloofwaardiger en/of herkenbaarder situaties belanden. Ally McBeal was daar het eerste voorbeeld van. De series sluiten nu beter aan bij een soort van europees realisme, en dat verklaart ook de toenemende populariteit van Amerikaanse series in Europa. Buitenbeentjes als Lost en Desperate Housewives dragen daar natuurlijk ook aan bij.”
Waar verwacht je het meest van voor het komend seizoen?
“Bij SBS 6 heb ik grote verwachtingen van De Afvallers, de casting van het tweede seizoen vind ik echt erg goed gedaan. Daar zitten gezinnen tussen….
Maar ook van ‘Groeten Terug’ (waarin de inheemse stammen uit ‘Groeten uit de Rimboe’ naar Nederland komen, red) verwacht ik veel. Wat me dan wel weer stoort is bijvoorbeeld zo’n commentaar van Francisco van Jole in ‘De Leugen Regeert’. Die beweert dan dat we het voor die Buitenlandse gasten voor eeuwig verpesten door ze naar Nederland te halen. Wat hij echter buiten beschouwing laat is dat wij ook al eens daar zijn geweest. Ze komen dus niet in een totaal vreemde omgeving hier, want ze worden opgevangen door de mensen die eerst hun bezochten. Dat is een heel groot verschil met willekeurige inheemse stammen hierheen te halen.
Bij NET 5 heb ik goede verwachtingen van ‘Evelien’. Met Kim van Kooten en Olga Zuiderhoek kan dat gewoon niet stuk.”
Dit was het vijfde deel in de interviewreeks TVT-exclusief. Eerdere delen waren met de executive producer van Greys Anatomy - James Parriott, de programmaleider van Veronica - Alphons Martens, de programmaleider van SBS 6 – Tina Nijkamp en met de programmaleider van NET 5 - Karin de Groot
- Meer over het lenteseizoen van SBS vind je hier.
- Actuele overzichten van alle toekomstige programma's staan in de rechtermenubalk.
5 Comments:
Is er ook een kans op een interview met iemand van RTL, de PO of Talpa?
1:00 p.m.
jawel, zeker. Maar: bedenk dat alle 4 vorige interviews op vrijwel 1 dag zijn afgenomen (tijdens perspreview, die van Bart is later afgenomen omdat die tijdens perspreview niet kon). RTL en Talpa deden niet aan een perspreview, het regelen van interviews is dan ingewikkelder en tijdrovender, maar ze volgen nog zeker.
4:39 p.m.
Ok :)
3:38 p.m.
Die bart soepnel zal wel druk zijn. Hij doet alle series en films aankopen voor SBS volgens mij in zijn eentje.
11:10 a.m.
Super-Duper site! I am loving it!! Will come back again â taking your RSS feeds also, Thanks.
aroma essential oils
8:07 p.m.
Een reactie posten
<< Home