TROS op commerciele toer
Een ware stortvloed van Real Life Soaps is op komst. Vrijwel dagelijks wordt een nieuwe real life soap aangekondigd. Vandaag is het: Djumbo. Dat is een meidengroepje die voornamelijk onder kinderen enige populariteit geniet. Uitzendende omroep? Volgens RTL Boulevard de TROS. Maar is zo'n soap echt de keuze van de TROS, of zit er meer achter?
De indruk bestaat nu wellicht dat bekende Nederlanders over elkaar heenstruikelen om toch vooral met hun kop op televisie te komen, maar er is iets anders aan de hand. Voorheen werden Real Life Soap deelnemers door omroepen betaald om toch vooral met een eigen real life soap te komen. Patty Brard heeft goed kunnen cashen door een aantal seizoenen Patty's Posse toe te staan, Gerard Joling verdiende er ook een aardig zakgeldje mee, maar ook de Curry's kregen van SBS een flinke zak geld, zodat ook SBS kon meeprofiteren van de hype rondom real life soaps. Belangrijkste doel van de real life soaps was toen: het volgen van het leven van een BN'er.
Later ontdekten producenten een interessant subdoel: men zou met een real life soap rondom een bepaalde BN'er wel eens een concert of een andere commerciele activiteit kunnen promoten. Dat verklaart ook de meeste huidige nieuwe real life soaps: ze zijn allen geconcentreerd rondom optredende artiesten die een toekomstig concert te promoten hebben. De serie wordt dus voornamelijk gebruikt om een optreden te pluggen. Allemaal leuk en aardig, dachten de meeste stations, artiesten verdienen over de rug van een real life soap een flinke som met het houden van een concert en extra CD-verkopen. Vandaar dat stations het principe omdraaiden: wil je een real life soap? Breng dan maar een zak geld mee. Als je betaalt gooien wij je soap wel op televisie. Voorwaarde is wel dat er nog een bepaalde kwaliteit vereist is. En er moet wat gebeuren.
De platenboer achter meidengroepje Djumbo heeft dus de TROS betaald om op Televisie te komen. Geen weldenkende omroep zou om een andere reden een soap op TV brengen rondom een totaal onbekende meidengroep. Bij een commerciele omroep zou dat geen probleem zijn - die leven van dit soort deals, maar waarom moet een publieke omroep zich voor iets dergelijks lenen? Sterker nog: mag het wel?
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home