Linda's 'Miljoenenjacht' succes in VS
De tijd van de geldquizzen op prime time is in Amerika al weer een paar jaar geleden. Toen had ABC een grote hit (en later misser) in Who wants to be a millionaire, hier bekend als Weekend Miljonairs. Het succes van die serie zorgde voor een ware hausse aan geldquizzen. De geldquizzen raakten echter snel uit de gratie toen Who wants to be a millionaire ineens 4 keer per week te zien was op prime time. Zender ABC leunde te zwaar op het succes van de serie en de marktaandelen daalden met de Who wants to be a millionaire mee naar een kelderniveau.
Eenmaal in de problemen nam ABC een optie op het Nederlandse succes 'Miljoenenjacht', die in het buitenland verkocht wordt onder de naam 'Deal or no deal'. De naam is anders, maar het spel met de 20 koffertjes, waarvan er 1 een inhoud heeft van 5 miljoen, is hetzelfde. De opgenomen pilot werd echter nooit besteld tot serie doordat ABC afgelopen seizoen ineens een paar hits had (Lost, Desperate Housewives, Greys Anatomy, etc). NBC sloeg toe, en nam vervolgens een optie op het format. Sinds maandag is de serie daar nu op televisie, en zal een week elke dag te zien zijn. De resultaten van de eerste drie afleveringen zijn meer dan bemoedigend. De eerste aflevering was het best bekeken programma in haar timeslot in de doelgroep 20-49, de groep waar adverteerders op geilen, en belangrijker: de cijfers groeiden naar mate het uur vorderde. Een teken dat de kijker het interessant vindt en blijft kijken.
Dinsdag ging het zelfs nog beter: het was het best bekeken programma in 20-49, en bovendien groeiden de cijfers overall met 19% ten opzichte van een dag eerder. Een teken dat men niet alleen naar de premiere keek vanwege de publiciteit. Ook de aflevering van woensdag scoorde erg goed. NBC bevindt zich al een tijdje in de problemen en kan een hit wel goed gebruiken. De meeste nieuwe series van NBC zijn grandioos geflopt. Men wacht nu op de Olympische Spelen om nieuwe series te promoten en te introduceren.
Dat NBC door wil gaan met Deal or no Deal is duidelijk: nieuwe afleveringen zijn al na drie uitzendingen besteld. Men verwacht deze in maart al te gaan uitzenden. Met Deal or no deal heeft Endemol definitief een stevige voet op de Amerikaanse markt. Naast Deal produceert het jaarlijks in de zomer ook Big Brother. Ook 'Fear Factor' is inmiddels haar 6e seizoen ingegaan en heeft er al meer dan 120 afleveringen opzitten. Fear Factor is een hit in syndication (herhalingskanalen die het horizontaal uitzenden --> tip voor Nederlandse uitzendpartij Veronica?). Extreme Makeover: Home Edition komt eveneens uit de stal van Endemol en is de grootste hit op realitygebied in de VS op dit moment, groter dan de show waar het een spin off van is: Extreme Makeover.
Deal or No Deal is in Nederland te zien als Miljoenenjacht, aanvankelijk te zien bij de TROS, nu bij Talpa en wordt gepresenteerd door Linda de Mol.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home