De macht van de camera
Wat is de macht van de camera? Zorgt een draaiende camera voor gratis cocktails, gratis overnachten in luxe hotelkamers in Monaco en gesprekken met celebrities door simpelweg te bluffen dat je opnames maakt voor het niet bestaande Nederlandse programma 'Big Shots'?
Vier jonge studenten kochten voor 650 euro een tweedehands Chrysler Voyager, plakten er een beschaafde sticker op met de programmanaam, reden richting Cote D'azur en probeerden het uit. De resultaten waren best opwindend: na een week hadden de vier jongens onder andere gratis overnacht in het extreem luxe hotel Savoy (Cannes), gratis gegeten in waanzinnig dure VIP-clubs en restaurants en gratis met een Astin Martin Coupe gereden. De zin 'We willen bij u opnames komen maken, want dat past precies in ons plaatje' was voldoende om de jongens ergens binnen te laten komen.
Van de weken in Cote d'Azur werd een pilot gemonteerd en aangeboden bij een aantal omroepen. MTV hapte toe, en kocht 'Big Shots'. Een unicum bij MTV, want tot dan toe werden alle MTV programma's door het eigen productiehuis bedacht en gemaakt.
Inmiddels wordt de laatste hand gelegd aan de reeks afleveringen van Big Shots. Omdat het programma niet alleen kan leunen op binnenkomen bij feestjes en hotels, wordt geprobeerd de lat telkens hoger te leggen. Komt het team door te bluffen bijvoorbeeld ook binnen bij een celebrity?
MTV breidt met het programma haar gehalte Nederlandse original programming weer verder uit en wordt steeds minder een muziekkanaal. Het gaat daarmee het Amerikaanse MTV achterna, waar al bijna geen clip meer te zien is, en vrijwel alleen eigen producties te zien zijn. Verschil met Nederland is echter dat er daar een (muzikaal) alternatief geboden wordt in de vorm van MTV2 en VH1 en in Nederland nauwelijks. In Nederland bedient TMF het meer poppy clipgenre, en gaat The Box helemaal de Urban kant op.
Het volledige overzicht MTV 2004-2005 vind je hier.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home