Wat kun je komend seizoen, maar ook het seizoen daarna verwachten op de Nederlandse TV? Dat vind je op TV-toekomst!

26.1.06

't Slechtste van '05: #1 - Stay or Go

Sinds enkele jaren hebben adverteerders minder de neiging om aan spotadvertenties te doen en steeds meer hun naam te verbinden aan een programma en hun product in dat programma te verweven. Kijkers zouden immers steeds minder spots kijken en moeten dus op een andere slimmere manier bereikt worden. Steeds meer programma’s worden dan ook speciaal voor de adverteerder gemaakt, een ontwikkeling die steeds verder evolueert. Advance – een bedrijf gespecialiseerd in gesponsorde programma’s - heeft voor SBS6 het programma Stay or Go ontwikkeld. Het programma wordt medegefinancierd door FBTO, Trendhopper, Essent en Bouwfonds. Niet de eerste de beste bedrijven dus.

Stay or Go heeft in beginsel een slim concept gebaseerd op een reële situatie; mensen wonen te klein en moeten kiezen: of het huis verbouwen of verhuizen. We volgen het stel als zij een paar huizen bekijken en een architect maakt een paar animaties van hoe hun huidige huis er uit zou moeten zien. Het stel doet de Stay or Go test en vervolgens bepaalt het computerprogramma of ze kunnen blijven of moeten verhuizen.

In de opzet is Stay or Go dus best aardig, maar de uitwerking ervan is afschuwelijk. Het koppel waar het over gaat heeft geen mening en is te suf voor woorden. Je ziet niet waarom besloten wordt tot verhuizen door het programma: het enige resultaat is de beslissing. Het huis wordt ten slotte ingericht door Trendhopper. Dat levert vervolgens ook het enige leuke moment van het programma op: Trendhopper heeft het huis zo tenenkrommend lelijk ingericht dat het onbedoeld lachwekkende momenten oplevert. Zo'n huis wens je níemand toe. Het programma trouwens ook niet.