De vreemde keuzes van Veronica
Afgelopen zomer kondigde Veronica een voor haar doen ambitieuze programmering aan: nieuwe seizoenen van Veronica's Lekkerste, De Grote Beurt en Het Beste Idee van Nederland. Alphons Martens, de programmadirecteur van Veronica gaf in een gesprek met TVtoekomst aan blij te zijn een aantal programma's te hebben dat terug kon keren: deze herfst hoefde het wiel niet opnieuw uitgevonden te worden. Andere jaren bestond de herfstprogrammering voornamelijk uit nieuw onbewezen producten.
Een van de weinige nieuwe toevoegingen is dit jaar 'Paradise Hotel', een dagelijks realityprogramma waarin een aantal vrijgezellen verblijven in een superluxe resort en daar zo lang mogelijk moeten zien te verblijven. Paradise Hotel moet de hit worden van Veronica, het liefst van het kaliber van Temptation Island, een van de weinige formules van Veronica die het elk jaar beter lijkt te gaan doen. En toegeven: Paradise Hotel is een (voor het genre) goed gemaakt programma dat boeiend is om te kijken.
Paradise Hotel staat dagelijks horizontaal geprogrammeerd om 22:30. Het programma is al een maand zwaar gepromoot door SBS (ook op de andere kanalen). Je zou dan ook het een en ander mogen verwachten van de eerste uitzending. De eerste aflevering scoorde echter een matige 270.000 kijkers. Het programma bouwde echter wel op de lead-in 'Veronica's Lekkerste' (200.000 kijkers) hetgeen een goed teken is. Veronica was zo slim om voor de dinsdag een topfilm voor de tweede aflevering te programmeren: Jackass: The Movie. Dat zou de cijfers van Paradise Hotel goed kunnen opkrikken. De film trok maar liefst 700.000 kijkers, een voor Veronica gigantisch aantal kijkers. Een goede lead-in voor een tweede aflevering van Paradise Hotel zou je zo denken. De film is echter om 22:15 afgelopen en op dat moment gaat het fout. Veronica besluit dat er perse pas om 22:30 begonnen moet worden met Paradise Hotel en zet een vullertje in: 'Veronica Goes'. Een programma waarin feestende jongeren gevolgd worden. Maar liefst 450.000 kijkers vluchten massaal weg en Paradise Hotel heeft weer een lead in om van te huilen... Dat viel te verwachten: want vrijwel elk vullertje scoort matig. Waarom heeft Veronica niet besloten een film te programmeren met de vereiste lengte, waardoor een vullertje niet noodzakelijk was of waarom liet men de film niet 5 minuten later beginnen, en Paradise Hotel 5 minuten eerder? Des te eerder kijkers verslaafd raken aan Paradise Hotel, des te beter toch?
Je zou denken dat Veronica zo'n fout maar 1 keer maakt, maar woensdag is het weer raak: 460.000 kijkers kijken naar de film Cheats. Ook deze film is eerder dan 22:30 afgelopen, en weer zet Veronica het vullertje 'Veronica goes' in. Deze keer vlucht de helft van de kijkers, waardoor Paradise een magere 200.000 kijkers trekt. Overigens heeft Veronica het donderdag eindelijk door en wordt 'Veronica Goes' voor de film uitgezonden, in plaats van erna...
Dan is er nog de reclamecampagne van Veronica. Veronica wil ons verleiden, en promoot Paradise Hotel volop met een abricampagne. Geen slechte zet om tune in te genereren. De keuze voor de modellen op de abri is echter twijfelachtig. Veronica heeft de twijfelachtige keuze gemaakt om de meest lelijke realityshowdeelnemer ooit(ene Erik -zie foto) prominent onderdeel te laten uitmaken van de campagne. Waarom niet gekozen voor de veel aantrekkelijkere Marvin of Rene? Uiteindelijk wil je kijkers trekken en ze niet afstoten. Niet voor niets is er op de cover van een magazine ook nooit een lelijkerd te vinden: dat verkoopt immers niet. Dat geldt ook voor televisie: kijkers trekken doe je met mooie mensen, en niet met lelijke, dat zou de zender met de slogan 'laat je verleiden' toch moeten weten.
1 Comments:
Denk niet dat iemand die een weblogje bijhoudt, aangenomen wordt bij Veronica...
1:34 p.m.
Een reactie posten
<< Home