Wat kun je komend seizoen, maar ook het seizoen daarna verwachten op de Nederlandse TV? Dat vind je op TV-toekomst!

27.4.05

Yorin: schrappen ONM geen slimme zet

Afgelopen week werd bekend dat Yorin de langlopende soap ONM laat varen en de koers van de zender gaat aanpassen op de nieuwe tv-situatie zoals die gaat ontstaan per september 2005. Na Barend en van Dorp is dat het tweede langlopende dagelijkse programma dat in korte tijd van de schema's van RTL verdwijnt. (zie hier voor 'RTL mag juichen om vertrek BVD').
Toch is er een wezenlijk verschil tussen de beide series: ONM heeft een jong publiek, precies passend in het profiel van het bestaande Yorin en is tegelijkertijd het best scorende programma van de zender met gemiddeld 640.000 kijkers en een marktaandeel van 11.3% in 2005. Zet dat eens tegenover het zenderaandeel van 5.5% tussen 18u en 24u. De soap scoort dus twee keer zo goed als het zendergemiddelde.

Als we verder inzoomen op de specifieke prestaties van ONM komen we nog tot veel interessantere conclusies. In de belangrijkste doelgroepen van Yorin (20-34 jarigen en in mindere mate de 13-19 jarigen) blijkt de vernieuwingstoer van afgelopen jaar geholpen te hebben. Sinds september 2004 is het aantal kijkers in doelgroep 13-19 van ONM ten opzichte van het jaar ervoor elke maand gestegen. Hetzelfde geldt voor de groep 20-34: sinds februari heeft zich een duidelijke stijging ingezet in kijkersaantallen en marktaandelen. Tegelijkertijd is het aantal kijkers van boven de 50 gedaald. Ten opzichte van de algehele programmering van Yorin scoort ONM onder de 13-19 jarigen bovendien twee-en-een-half keer zo goed als het algemene marktaandeel tussen 18u en 24u (25% marktaandeel ONM tegenover 10.4% van Yorin). Onder de 20-34 jarigen doen ONM het anderhalf keer zo goed als het zenderaandeel (15% tegenover 9.3%).
Kortom: het aantal kijkers van de soap stijgt in zijn geheel en de mensen die kijken zijn steeds jonger. We hoeven hierbij natuurlijk niet te vermelden dat de serie daarmee aantrekkelijker wordt voor adverteerders die over het algemeen niet zitten te wachten op vijftigers.

Waar Barend en van Dorp laat geprogrammeerd staat en dus niet zo geschikt is om te gebruiken als launch-pad voor nieuwe series, is ONM dat veel meer. Weliswaar is het timeslot van 20:00 moeilijk, maar met een lead in van ruim 600.000 kijkers moet er toch wel iets te vinden zijn (en dan doelen we niet op een herhaling van een serie uit het archief) die kan profiteren van die lead in. Afgelopen jaren hebben we Yorin op dat vlak echter weinig zien proberen. Duidelijk een gemiste kans.

Met het wegvallen van ONM moet Yorin vrezen voor haar marktaandeeltargets voor volgend seizoen. Het is onwaarschijnlijk dat Yorin meteen een succesvolle serie kan introduceren die minimaal even hoge marktaandelen haalt als ONM nu haalt. Op andere tijdstippen moeten andere Yorin-producten dus hoger gaan scoren om hetzelfde zenderaandeel te halen als nu. Op dit moment beschikt Yorin echter over weinig high-profile series die terug kunnen komen. Waar met veel persgeweld gerept wordt over de flops van Veronica, loopt op Yorin stilletjes een miljoenkostend project met een paar kijkers: The Farm. Het door huisproducent Blue Circle trots aangekondigde 'Yorin Design' loopt bijna slecher dan Be a Moviestar. Tegelijkertijd is 'Bobo's in de Bush' productioneel gezien een aanfluiting, maar trekt het gelukkig voor Yorin nog wel kijkers.

Met deze gegevens in ons achterhoofd maakt dat het overkopen van de serie door bijvoorbeeld SBS alleen maar aantrekkelijker. Soapkijkers zijn trouw, en zolang niet met het uitzendtijdstip gemorreld wordt kunnen er op zijn minst 500.000 kijkers meeverhuizen. Dat maakt de serie uitermate aantrekkelijk voor zowel SBS6 als NET5. SBS6 heeft weliswaar eindelijk een redelijk lopende vooravond met de combinatie Shownieuws/Actienieuws, maar Shownieuws kan net zo makkelijk een half uur ingekort worden als dat het ooit langer gemaakt werd en beginnen om 19:50 . NET5 op haar beurt kan de serie imagotechnisch goed hebben. Het zou de serie kunnen gebruiken om minder afhankelijk te zijn van herhalingen van Amerikaanse series.
Voor ONM is dus nog een toekomst. Yorin mag daarentegen wel hele goede plannen hebben willen ze het -zelf gecreeerde verlies- opheffen.

7 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Blijft dan toch de vraag: waarom doen ze het?

Bij RTL kennen ze deze cijfers ook, en weten dat het prima scoort voor Yorin.

Wat zou de echte reden zijn van deze 'besparing'?

12:37 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

ZOu de serie niet op Veronica kunnen? Hoe groot zal die kan zijn?

3:02 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Ik snap niet dat er nu weer niet wordt gesproken over ONM op Veronica.

Waarom zou ONM op SBS6 of Net5 moeten?

De zender Veronica heeft een dergelijke kijkcijferimpuls meer nodig lijkt me.

Ik ben voor ONM op Veronica, waar het programma thuis hoor.

ONM is bij het publieke Veronica begonnen. (in samenwerking met TROS) Toen is het meeverhuist naar het commerciele Veronica, en toen Veronica uit de HMG stapte, is het bij Veronica's opvolger Yorin gebleven.
Een Veronica programma bij uitstek dus.

De merknaam en geschiedenis van Veronica maken het mede dat Veronica het verdient dat er aan de zender wordt gebouwd. Het is nu een beetje een B zender met al die series en films.

Ik vind het -zoals ik al eerder in een commentaar hier op deze site schreef- jammer dat kijkers trekkende programma's vrijwel altijd op hoofdzender SBS6 worden geprogrammeerd.

Een programma als All You Need is Love (ook begonnen bij Veronica) zou mijns inziens weer terug moeten komen bij Veronica. SBS6 heeft en houdt genoeg kijkers over. En Veronica kan zo weer aan bekendheid en kijkers winnen.

Jammer dat dat door de redacteuren van deze site een beetje wordt ondergesneeuwd.

3:39 p.m.

 
Blogger tvtoekomst said...

@ anoymous1: het waarom is geld. Een soap is duur, en het geld wat met de soap bespaard kan worden kan ook uitgegeven voor de prime time programmering. De prime time programmering heeft een grotere invloed op het imago wat een zender uitstraalt, vooral als het gaat om nieuwe programmering die je nu nog kan kneden. Een soap is minder kneedbaar, en loopt in dit geval al jaren.
Het risico wat Yorin nu neemt is echter groot: er zijn maar weinig programma's die een instant-hit zijn. Noem bijvoorbeeld een Nederlands programma -naast Bobo's in de Bush- die twee jaar geleden op Yorin geintroduceerd is en nog steeds te zien is....

@ anonymous2 en Raymond Pel: het artikel is geschreven voordat Veronica genoemd werd als uitzendende omroep en was naar mijn mening niet de meest voor de hand liggende omroep.
Aan de andere kant heeft Veronica het meest te winnen met de komst van Veronica. Het gemiddelde aantal kijkers op het huidige ONM tijdstip op Veronica is nu rond de 100.000. Dat zou kunnen stijgen naar minimaal 500.000 (soapkijkers zijn volgzaam). De gevolgen voor het marktaandeel zijn groot bij het uitzenden van ONM op Veronica: een stijging van 400.000 kijkers op het timeslot brengt gelijk een marktaandeel stijging voor Veronica van op zijn minst 0.4% mee voor de gehele zender (in 6+). In jongere doelgroepen is de stijging nog groter (vooral in 13-19).
wat dat betreft is de keuze voor Veronica niet zo raar. NET5 scoort rond 19:30 immers nu al rond de 250.000 kijkers, en SBS6 rond de 400.000 kijkers.
Bovendien kan Veronica het programma gaan gebruiken om andere Veronica programma's te gaan promoten. Iets waar het - met de paar kijkcijfermislukkingen van dit seizoen - uitermate goed gebruik van kan maken.
Imagotechnisch is een soap ook vrij goed: Veronica heeft al tijden niet iets dergelijks gehad en haalt hiermee meteen een programma binnen wat voor Veronica hit-kijkcijfers heeft.

Dat betekent echter niet dat de serie beter past op NET5 door het vrouwelijke karakter van de soap. Omdat Veronica pas begint met uitzenden om 18:00 is het waarschijnlijk dat NET5 's middags de herhaling uit gaat zenden.

9:03 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

keep real: veronica heeft een nog kleiner budget als Yorin en daar was het al te duur. het is SBS of niets.

1:06 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Nee at, veronica hoort bij de SBS groep, dus het maakt niet uit hoeveel budget voo heeft.

4:37 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

pardon? wie heeft het over de voo? Veronica heeft gewoon het kleinste budget en het laagste martkaandeel. haal daar BB films ook nog uit en MTV scoort nog hoger.

5:17 p.m.

 

Een reactie posten

<< Home