Wat kun je komend seizoen, maar ook het seizoen daarna verwachten op de Nederlandse TV? Dat vind je op TV-toekomst!

9.2.05

Is laagseizoen in de winter wel nodig?

Sinds kerst hebben we in Nederland te maken met een laagseizoen op televisiegebied. Dat is niets nieuws, het gebeurt al een aantal jaar. Toch lijkt het gehalte nieuwe programma's dat te zien is in de periode kerst tot 1 maart dit jaar een dieptepunt te hebben bereikt. We krijgen voornamelijk herhalingen van Nederlands product te zien en een paar nieuwe realityseries uit de VS.
De reden die (commerciele) zenders daarvoor aangeven is dat er traditioneel minder adverteerders zijn in januari-februari en dat het dus lastig winst maken is in die periode als er eigen nieuwe producten worden uitgezonden. Dat lijkt een legitieme reden, want dit geldt niet alleen voor Nederland, maar ook voor de VS.
Toch is er een klein verschil: Amerikanen maken gebruik van het gebrek aan concurrentie.
Zo gaan een aantal series een rerun-periode in van 8 weken. Op de timeslots die vrij zijn gekomen doordat series voortijdig van het scherm gehaald zijn ('dr vegas', 'LAX' zijn een paar voorbeelden. Voor een volledig overzicht van de dit jaar gecancelde Amerikaanse series zie hier) worden echter nieuwe series gelanceerd. Ook sommige timeslots die anders gevuld zouden zijn met herhalingen van serie A worden gevuld met de lancering van serie B.
De nieuwe series krijgen makkelijker kijkers door het gebrek aan concurrentie, maar krijgen ook sneller media-aandacht door het gebrek aan concurrerende series. Een serie als 'Medium' zou met een herfstlancering misschien het onderspit gedolven hebben tegenover de overweldigende media-aandacht voor Desperate Housewives, Lost en CSI:NY. Bij de lancering een paar weken geleden kreeg 'Medium' veel media-aandacht, matige en slechte recensies, maar het publiek keek -door het gebrek aan concurrentie- toch massaal naar de eerste paar afleveringen. Inmiddels heeft de serie een schare fans opgebouwd die de serie nu al een tweede seizoen heeft opgeleverd (officieel hebben megahits Desperate Housewives en Lost nog niet eens een tweede seizoen!).
In Nederland blijkt dit hetzelfde te werken. Afgelopen zondag lanceerde de KRO 'Boer zoekt vrouw' met overweldigend succes. Zou de serie het ook zo goed gedaan hebben als zowel RTL4 (die overigens ook een goedlopende zondag heeft), NET5 als SBS6, eigen original content uitgezonden hadden? Waarschijnlijk niet.
In Nederland lopen echter vrijwel alle commerciele zenders achter elkaar aan. Op de zaterdagavond, normaal gesproken de bakermat van nieuwe avondvullende programma's waar je tijd voor maakt, wordt de kijker nu getracteerd op genant oude afleveringen van 'Laat ze maar lachen' op RTL4. Op Yorin kunnen we kijken naar een herhaling (oh nee 'second chance programming' noemde Leo van der Goot van RTL dit, das anders he?) van 'Herken de Homo'. Een herhaling! Laten we eens kijken wat dit programma kost, gewoon voor de lol. Daarvoor halen we een overzichtje van Variety. Die publiceerde onlangs een overzicht waarin te zien is wat een serie gemiddeld kost om aan te kopen voor een Nederlandse zender.

Netherlands
Feature films ... $ 150,000
TV movies ... $ 60,000
Dramas ... $ 50,000
Sitcoms ... $ 25,000
Reality ... $ 10,000
Docs/Kids/Arts ... $ 5,000

De genoemde prijzen zijn gemiddelden. Bij reality geeft Variety nog het volgende aan: 'As for reality shows, pricing is all over the map. Variety has indicated the average price per episode for a finished reality show; the price paid for a format is typically between 5%-15% of the budget for the locally made version, and can be higher than the price paid for the finished imported show.'
Bij 'Herken de homo' gaat het om een programma dat voortijdig van de buis is gehaald in Amerika. Dat betekent dat het programma voor een prikkie gekocht kan worden. Het risico dat de serie ergens anders ook flopt is immers groter dan bij een bewezen hit. Toch zendt Yorin de serie twee keer per week uit. Dit onder het mom dat men de kijker een dienst bewijst door het een kans te bieden dezelfde aflevering binnen 1 week te kunnen zien, zodat men up-to-date is tegen de tijd dat de volgende aflevering uitgezonden wordt. Voor de duidelijkheid: dat is een fenomeen wat al langer bestaat. Met 1 verschil: vroeger vond die herhaling overdag plaats, maar nu zien we die herhaling op zaterdag om acht uur: meer prime time kan niet!
In plaats van dit soort herhalingen had de zender er beter voor kunnen kiezen een eigen product te lanceren. De serie wordt sneller 'gesampled' en bovendien is er een tweede voordeel. Nederlandse zenders klagen steeds meer over overvolle reclameblokken. Wanneer zijn reclameblokken minder vol dan normaal? Juist: tijdens januari en februari. Dat komt deels doordat bedrijven hun reclamebudgetten pas inzetten in maart omdat mensen dan weer meer te besteden hebben dan in januari. In januari moet de consument nog financieel bijkomen van de kerst. Toch is het vreemd dat commerciele zenders precies vanaf 1 maart beginnen met de nieuwe programmeringen en werkelijk geen dag eerder. Dit heeft tot gevolg dat er in anderhalve week tijd een stortvloed aan nieuwe programma's over de kijker wordt heengestort. Zou het de programma's niet ten goede komen als dit iets geleidelijker gedaan zou worden? De zender profiteert van het eerder iets voller raken van de reclameblokken, betere sampling en meer media-exposure voor haar nieuwe programma's, en de kijker hoeft minder lang in de televisiewinterdip te zitten. Een win-win-situatie zou je denken.
Iets voor volgend jaar wellicht.

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Die prijzen voor aangekorchte series...een comedy als roseanne of married with children of nog ouder... the cosby show kost toch nu niet meer zoveel???

En SBS6 "programmeert" snachts programma's als magnum PI en early edition. Dat kost ze toch niet zoveel geld?

En soaps, zijn die duur. De best bekeken soap in amerika(young and restless)kijkt in nl geen hond naar (30.000) maar naar the bold ofzo kijken zo'n miljoen mensen. Is dat dan ook duurder/goedkoper voor de nl zenders?

En koopt een nl zender de contracten voor hoeveel jaar? Roseanne werd bijv. direct na laatste afl weer uitgezonden, net als the nanny overigens.

En waarom zenden ze nooit (GVD!!!) bij roseanne of the nanny of just shoot me de laatste scene uit? ZOOO irritant. Het productiejaar staat erin... en wat dan nog.

een heel waslijst aan vragen,
hopelijk wil je ze toch beantwoorden.

1:17 p.m.

 
Blogger tvtoekomst said...

Beste 'anonymous'.

Wat een vragen, wat een vragen. Ik zou bijna zeggen: rijp voor een Q&A;) Sterker nog: ik denk dat ik dit ook doorschuif naar een Q&A.

Maar even snel: bijna geen enkele langlopende serie wordt meer los aangekocht, maar valt onder een overall deal die een zender afsluit met een producent (studio).

In veel gevallen betekent dat een zender tegen 1 bedrag voor een aantal jaar onbeperkte toegang krijgt tot de gehele bibliotheek van een studio.
Elke serie heeft wel een bepaalde waarde, woorvoor hij afgeschreven wordt, en die dus terugverdiend dient te worden. Des te meer runs een hele serie krijgt, des te winstgevender wordt het om hem uit te zender (de serie is na 2 keer uitzenden volledig afgeschreven en elke volgende uitzending is pure winst). Later dus meer.

12:00 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Vaak maken ze die deals om grote films binnen te halen, maar dat krijgen ze ook een zooitje programma's extra. Is een zender / omroep verplicht alles uit te zenden als ze zo'n grote deal sluiten?

1:25 p.m.

 
Blogger tvtoekomst said...

Nee, dat zijn ze zeker niet. Maar tegelijkertijd is het wel zo dat ze er indirect wel voor betaald hebben. Het kan dus interessant zijn om toch op een rottijdstip de rommel er door heen te draaien. Zodoende buit men de deal toch nog zo veel mogelijk uit.

10:00 p.m.

 

Een reactie posten

<< Home