Wat kun je komend seizoen, maar ook het seizoen daarna verwachten op de Nederlandse TV? Dat vind je op TV-toekomst!

26.6.06

The Bold verhuist - wat zijn de gevolgen?

Vandaag kondigt zender SBS 6 in een persbericht aan dat de soap The Bold & The Beautiful per januari overstapt van RTL 4 naar SBS 6. Die overstap heeft verregaande gevolgen voor de verhoudingen in de vooravond en voormiddag. Dat geldt niet alleen voor de verhouding tussen RTL 4 en SBS 6 op het tijdvak waarin The Bold zal worden uitgezonden, maar ook voor de daaropvolgende programma's. Wij zetten de gevolgen op een rijtje.

Gemiddeld trekt The Bold zo'n 700.000 kijkers. Dat is een fiks aantal: voor RTL 4 begrippen is dat een gemiddeld aantal, maar voor SBS 6 is het een gigantisch aantal. Geen enkel programma heeft sinds de ontstaansgeschiedenis van SBS 6 dergelijke gemiddelde scores behaald in de vooravond. Het enige programma wat daar enige tijd bij in de buurt kwam was Jerry Springer en dat is toch al snel zo'n vijf jaar geleden voor het laatst uitgezonden.

Is RTL 4 rouwig om het vertrek? Officieel natuurlijk nauwelijks: redenen als 'the Bold heeft een verouderd kijkerspubliek' zullen ongetwijfeld opgevoerd worden. Dat is een argument wat overigens ook klopt: de marktaandelen onder de vijftigplussers zijn stelselmatig hoger dan die onder andere doelgroepen. Heeft SBS 6 daarmee een kat in de zak gekocht? Zeker niet: de marktaandelen die gehaald worden onder de 20-49-jarigen zijn nog steeds veel hoger voor The Bold dan welk ander programma van SBS 6 in de vooravond. Het kijkerspubliek van soaps is trouw, dus naar alle waarschijnlijkheid zal een groot deel van het publiek meeverhuizen. Dat gebeurde ook bij ONM. Verschil met ONM is echter dat deze naar een lager cijfer op de afstandsbediening verhuisde, en dat bij The Bold andersom zal zijn. The Bold is als soap echter populairder dan ONM. Bovendien wordt The Bold ook met redelijk succes elk jaar tijdens de zomer 'gepromoot' naar een beter slot. De kijker heeft dus al eerder zijn kijkgedrag aangepast. Echter nog nooit gedurende het seizoen.

Vraag is natuurlijk wat zowel RTL 4 als SBS 6 zullen doen met de verhuizing. SBS 6 zal de serie gebruiken om de vooravond te versterken. Op dit moment wordt The Bold uitgezonden om 17u30, maar het is natuurlijk maar de vraag of SBS 6 de serie zal laten staan op dat tijdstip. Maar een soap verhuizen loopt niet altijd goed af (denk aan Goudkust). Het is al bekend dat SBS 6 met een dagelijkse dramaserie zal komen per januari (dat is geen toeval), dus The Bold kan prima gebruikt worden als lead in voor die nieuwe dramaserie, die daarmee meteen een grotere kans maakt op succes. De toevoeging van The Bold heeft ook gevolgen voor Shownieuws. Door de Amerikaanse showbulletins worden The Bold en haar sterren al uitgebreid gevolgd, en die berichtgeving zal door Shownieuws ongetwijfeld worden overgenomen. Hierdoor krijgt de vroege editie van Shownieuws nog meer het onderscheid met de late editie.

Voor RTL 4 zullen er ook gevolgen zijn: ze raken een trouw kijkerspubliek kwijt, maar krijgen ook de kans de boel in de vooravond te verjongen. Feit is dat er een gat in de programmering ontstaat die zal moeten worden opgevuld. Maar met wat? Een nieuwe soap is onwaarschijnlijk: het duurt lang voordat zich een trouw kijkerspubliek heeft ontwikkeld, en bovendien zit een deel van de trouwe kijker nu toch bij de concurrent. As the World Turns verlaten is een optie - daarmee creeer je echter wel een dilemma voor de volgers van zowel The Bold en As the World Turns: wat nu te kijken? En zoals gezegd: een soap verplaatsen van tijd kan ook slecht uitvallen. Bovendien heeft RTL 4 al de verplichting om Aperativo uit te zenden in t slot voor het vrijgekomen slot. As The World 'past' er dus ook niet, vanwege lengteverschillen (The Bold duurt een half uur, As the World een uur).

Vanwege de kracht van RTL 4 (bij veel mensen staat de zender nog steeds standaard op RTL 4) en de kracht van de Bold - nu bij een concurrent, betekent dat een toegenomen druk op de concurrentie. En dat in een maand (januari) dat de concurrentie het normaal gesproken rustiger aan doet. Dat wordt nog leuk.

17 Comments:

Anonymous iekje said...

Stelletje sukkels bij SBS. En dan zeker ook na een tijdje van de buis halen, zoals ze met de populairste Amerikaanse soapserie 'The Young And The Restless' hebben gedaan. The Bold was van RTL4!! Dit is gewoon zo ontzettend kinderachtig

9:12 p.m.

 
Blogger tvtoekomst said...

Een groot verschil met The Young (overigens een spin off van The Bold) is dat The Bold veel beter bekeken is. The Young and Restless trok 50.000 kijkers gemiddeld: dat is veel te weinig. The Bold trekt meer dan het 10-voudige aan kijkers. SBS zal het programma dus niet zo snel schrappen, en gezien de belangstelling vanuit andere zenders (oa Talpa) zal The Bold altijd ergens te zien zijn. Misschien dat het aantrekken van The Bold juist een stimulans is The Young and Restless ook terug te brengen in de voormiddag en te koppelen aan de herhaling van The Bold?

9:20 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Ja maar The Bold zal wel minder kijkers trekken bij SBS6. En als SBS6 dan ontevreden is dan zal de serie wel verdwijnen.

The Bold is trouwens echt een typisch RTL4 programma die serie is al sinds het begin bij die zender. Hopelijk dat RTL4 de rechten na een paar jaar weer opkoopt... net als met Formule 1.

9:52 p.m.

 
Blogger tvtoekomst said...

minder kijkers is niet erg, dat heeft SBS 6 heus ingecalculeerd.

Aan de inhoud van het programma verandert niets, alleen de zender verandert: SBS 6 zal dus hele rare dingen moeten doen wil het NIET lopen. Voor zolang het contract duurt zal het programma dus gewoon op SBS te zien zijn. Daarna verschuift het naar de nieuwe hoogste bieder.

10:03 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Voor hoeveel jaar is het bij SBS dan?

10:09 p.m.

 
Blogger tvtoekomst said...

dat is niet bekend gemaakt, maar meestal is zo'n deal voor 2 jaar, met een optie op nog een paar jaar. Gezien het feit dat er meer omroepen op de serie joegen is het zelfs waarschijnlijk dat de serie nog langer is vastgelegd.

10:19 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Iemand enig idee hoeveel geld er met zo'n deal gemoeid is?

10:16 a.m.

 
Anonymous tony said...

In Vlaanderen is the bold ook pas verhuisd dit jaar van het grote vtm naar het kleine en nieuwe vijftv. Bijna alle kijkers volgde the bold naar vijftv en die zender kreeg een geweldige boost omdat de mensen nu ineenkeer die zender vonden en bleven kijken. Bij vtm hebben ze het dan geprobeerd met een vlaamse versie van rtl boulevard maar dat is geflopt en nu is het wachten wat ze in september daar gaan zetten.

11:58 a.m.

 
Anonymous Anoniem said...

@Dutchview: The Young is geen spinoff van The Bold, maar het is andersom!!

1:28 a.m.

 
Blogger tvtoekomst said...

inderdaad, je hebt gelijk, maar het verandert niets aan mijn argument.

1:37 a.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Ik ben ook bang dat SBS na een aantal jaren het doek in de ring gooit en promt stopt met deze serie. SBS heeft dit al eerder gedaan met Days of our life en natuurlijk met Goudkust. Ik neem ze het nog steeds kwalijk voor dit. Die zenders vergeten dat mensen deze series echt volgen. RTL zal alles aan moeten doen om die serie te behouden. Zij zenden het al 16 jaar uit zonder tussen stop.

12:38 a.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Ik ben ook bang dat SBS na een aantal jaren het doek in de ring gooit en promt stopt met deze serie. SBS heeft dit al eerder gedaan met Days of our life en natuurlijk met Goudkust. Ik neem ze het nog steeds kwalijk voor dit. Die zenders vergeten dat mensen deze series echt volgen. RTL zal alles aan moeten doen om die serie te behouden. Zij zenden het al 16 jaar uit zonder tussen stop.

12:46 a.m.

 
Blogger tvtoekomst said...

nogmaals: er boden 3 zenders op deze serie. Als SBS er mee zou stoppen zijn er dus altijd nog 2 andere gegadigden die met alle plezier de serie overnemen. The Young and Restless (50.000 kijkers) en Goudkust (250.000) zijn allerminst te vergelijken qua kijkersaantallen met die van B&B (nu 700.000).

12:47 a.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Ach, knap toch !!!!

10:55 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Doodziek wordt ik ervan; als je boven de 45j. bent doen ze(tv. lui)
of je zwaar dement bent, niet meer interessant bent, niets koopt, niets te zeggen hebt, afserveren die steeds groter wordende groep!Ja, ik kijk al jarenlang the Bold,ben beslist geen demente ouwe troel en trouwens mijn schoon-
dochters kijken óók.

7:57 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Vind SBS 6 en de andere omroepen het eigenlijk wel goed dat een "verouderd" publiek kijkt naar de Bold? want die vaak domme, nietszeggende kakelende leeghoofden
in T.V. land blijven toch eeuwig jong. Heerlijk lijkt me dat!

8:05 p.m.

 
Anonymous Anoniem said...

Hou op zeg.Vergis je niet RTL heeft een agressieve handelswijze.Probeert zo'n beetje alles wat maar populair is weg te kapen.Geen radio meer? Nou,dan kopen we toch Skyradio.RTL moet nog veel meer concurrentie hebben.

11:43 a.m.

 

Een reactie plaatsen

<< Home