Wat kun je komend seizoen, maar ook het seizoen daarna verwachten op de Nederlandse TV? Dat vind je op TV-toekomst!

2.6.05

Tien mag geen Tien heten...(update)

...dat heeft zojuist de rechtbank besloten. SBS is als winnaar uit de bus gekomen uit de rechtzaak die ze tegen Talpa hebben aangespannen met betrekking tot de naam 'Tien' die Talpa wilde gaan gebruiken voor haar nieuwe kanaal. De zender moet nu op zoek naar een nieuwe naam (die het ongetwijfeld al lang klaar heeft liggen).

Update 1 SBS is uiteraard verheugd en Talpa teleurgesteld. Inmiddels bereiken de media berichten dat SBS de zendernaam TV10 aan Talpa te koop heeft aangeboden voor 5 miljoen euro met de voorwaarde dat Talpa bovendien Expeditie Robinson heel het komend seizoen niet zal uitzenden. Is dat een smerige zet van SBS of juist uitermate slim?

De reden dat SBS een rechtzaak is begonnen tegen Talpa is tweeledig:
1- het is rechthebber op de naam TV10 en wil die naam gebruiken voor een nieuw digitaal kanaal, de namen Tien en TV10 lijken te veel op elkaar;
2- SBS wil de boel frustreren;
Beide redenen zijn volledig legitiem. De concurrentiestrijd tussen de zenders zal hard worden en er wordt nu al hard tegen hard gespeeld door de verschillende zenders. Laten we niet vergeten dat Talpa eerder SBS een flinke streek heeft geleverd door op niet al te nette wijze de rechten voor een nieuw seizoen Expeditie Robinson op smerige wijze weg te halen bij NET5 (de verstandhouding tussen Ernst Paul Hasselbach en SBS is op zijn minst erg koel te noemen).
De naam TV10 is, hoe je t ook bekijkt, in eigendom van SBS en Tien mag een sterk daarop lijkende merknaam niet gebruiken. Als SBS de naam aanbiedt aan Talpa is dat hun goed recht. Op moment van spreken doet SBS dat voor 5 miljoen. De marktwaarde van de naam Tien is, door toedoen van de zender zelf, inmiddels het een en ander waard: publiciteit heeft de naam immers marktwaarde gegeven. Daar heeft het bedrijf zelf voor gezorgd door de zendernaam voortdurend te gebruiken in communicatie-uitingen en reclames (notabene bij concurrent SBS op reclameborden langs het voetbalveld). Wat precies de marktwaarde is van de zendernaam is moeilijk te zeggen, maar de bekendheid van de zendernaam onder het publiek zal erg groot zijn. Een voordeel dat vooralsnog wegvalt bij een nieuw te introduceren naam. Bij die naam moet de naamsbekendheid van de grond af aan opnieuw opgebouwd worden.
SBS biedt de naam nu aan voor 5 miljoen. Een hoog bedrag, maar ongetwijfeld ook een startpositie voor onderhandelingen. SBS zou gek zijn de naam voor een habbekrats te verkopen. Het is een beursgenoteerd bedrijf, dus moet zich ook verantwoorden aan de aandeelhouders. Een goed bod neerleggen is men aan de aandeelhouder verplicht! Al helemaal in een bikkelharde concurrentiestrijd als deze. Het is een zet die bovendien ELKE zendergroep gedaan zou hebben als het de rechten zou bezitten op de naam TV10.

Overigens maakt Talpa nog steeds gebruik van de site www.tien.tv, terwijl het de zender nadrukkelijk verboden is nog gebruik te maken van de merknaam Tien, op straffe van 50.000 euro per dag.

Update 2Inmiddels blijkt dat SBS de naam helemaal niet heeft aangeboden aan Talpa en heeft Talpa zijn excuses aangeboden voor de onjuiste informatie die het hieromheen naar buiten heeft gebracht/gelekt.

1 Comments:

Anonymous Anoniem said...

www.tien.tv valt hier buiten, een url is geen merk maar een postadres...

12:40 a.m.

 

Een reactie posten

<< Home