Wat kun je komend seizoen, maar ook het seizoen daarna verwachten op de Nederlandse TV? Dat vind je op TV-toekomst!

26.5.05

Talpa bemachtigt Amerikaans product

De hele afgelopen week heeft TVtoekomst uitgebreid bericht over de Upfronts in de VS. Een week waarin de Amerikaanse Networks de nieuwe herfstprogrammering bekend maken. De nieuwe programma's worden de week erop aangeboden aan de diverse internationale omroepen tijdens de LA Screenings. Tijdens deze week kunnen alle buitenlandse omroepen de verschillende pilots bekijken en op basis daarvan bepalen of ze een optie willen op het programma in kwestie. Een risicovolle zaak, want aan de getoonde pilot wordt vaak nog aanzienlijk gesleuteld alvorens de eerste aflevering van de serie uiteindelijk op de buis verschijnt. Wat je nu ziet, kan er dus over een aantal maanden heel anders uit zien. Toch snellen een hoop omroepen naar LA om een idee te krijgen van wat ze kunnen verwachten.
Ook worden er meestal een paar kleine deals gesloten. Zo heeft Talpa een pakket bemachtigd van Touchstone waarin een paar films en series van de studio zitten. Naast films als "Seabiscuit", "Sweet Home Alabama" en "Under the Tuscan Sun," vallen ook de sitcom "Life With Bonnie" en "America's Funniest Home Videos" onder het pakket. Vreemd wellicht, omdat concurrent SBS een outputdeal (afnamecontract) heeft met Touchstone. Hoe werkt dat? Persvoorlichter Dik Nagtegaal legt uit:
'Het is zo dat Buena Vista de pakketten zo aanbiedt dat je uit het pakket een
keuze maakt, maar niet in een keer alles kunt afnemen. Hierdoor blijven er dus ook
titels over en daar heeft Talpa nu dus een deel van aangekocht. SBS blijft echter de eerste keuze hebben en verreweg de grootste afnemer van de series en films van Touchstone/Disney.
Zo heeft SBS filmtitels van Buena Vista als Bruce Almighty, Pirates of the Caribbean en Cold Mountain in huis en op serie gebied uiteraard de succesvolle series Lost en Desperate Housewives.'


Dat verklaart ook waarom de vakpers uitgerekend de een jaar geleden geschrapte serie 'Life with Bonnie' noemt als een van de belangrijkste series van het contract: het gaat om restmateriaal dat SBS niet kon/wilde afnemen. 'Life with Bonnie' draaide slechts twee seizoenen nadat het geschrapt werd van zender ABC. Hoge verwachtingen voor de kijkcijfers hoeven we dus voor Nederland ook niet te hebben voor die serie. Belangrijk voor Talpa is de deal echter wel. Het betekent dat het nu ook uren kan gaan vullen met buitenlands materiaal, uren die veel goedkoper zijn dan eigen product. Een matig lopende comedy kost per aflevering tussen de 10.000 en 20.000 dollar, terwijl zelf iets maken veel duurder is en een groter risico met zich meebrengt.