Wat kun je komend seizoen, maar ook het seizoen daarna verwachten op de Nederlandse TV? Dat vind je op TV-toekomst!

29.1.05

American Idol sterker dan verwacht

FOX was afgelopen maanden nog de lozer van de Amerikaanse TV. Voor het zoveelste jaar op rij lukte het de zender niet om eens een succesvolle dramaserie te introduceren. De zender teert al jaren op succesvolle sportuitzendingen in het najaar en Idols in het voorjaar. Dit jaar hadden de concurrenten verwacht dat Idols wel wat zou inzakken. Sterker nog: de zender zelf hield er ook sterk rekening mee. Toch ging de laatste editie van American Idol met een recordaantal kijkers van start (33,5 miljoen). Vrijwel alle programma's gingen tegenover de dinsdageditie van Idols tegen de vlakte, behalve Gilmore Girls. Van de goede start van Idols lijkt ook dramaserie 'House' te profiteren. Deze serie staat na Idols geprogrammeerd.
Ook de woensdagavond van FOX loopt dankzij Idols erg lekker, maar 'Lost' lijkt er weinig last van te hebben. Kennelijk kunnen de twee programma's goed naast elkaar bestaan. Dat wil nog niet zeggen dat FOX gered is: de zender heeft sinds '24' al 4 jaar geen nieuwe succesvolle dramaserie meer geintroduceerd op het op jongeren georienteerde 'The OC' na.
Tegelijkertijd is het Variety die nu al aan aankondigt dat ABC de winnaar van seizoen 2005-2006 (!) gaat worden. Het vakblad vindt dat de zender dermate goed bezig is, en nog zulke sterke programma's op de planken heeft liggen dat die plaats onvermijdelijk is. Dit seizoen introduceert de zender namelijk nog de komedie 'Jake in Progress', waar veel goede publiciteit over is. Sommige critici hebben nu al gezegd dat de zender nog moeite gaat krijgen die serie goed te programmeren: op dit moment heeft ABC alleen maar matige familiekomedies, die totaal niet te vergelijken zijn met de single-camera serie Jake in Progress.

Hieronder vind je een overzicht van alle series die tot nu toe in het seizoen 2004-2005 in premiere zijn gegaan in de VS. Wat is de status van elke serie?

Gecancelled
Center of the Universe - CBS - nieuwe comedy met John Goodman (Roseanne)- steeds slechter bekeken, nu per direct van de buis gehaald
Clubhouse - CBS - sentimenteel honkbaldrama
Dr Vegas - CBS - Rob Lowe als dokter in Las Vegas
The Jury - FOX- rechtbankdrama
Father of the pride - NBC - animatieserie van de makers van Shrek
Hawaii - NBC - politieserie op... jawel: Hawaii - Van de buis gehaald, in later stadium wellicht terug, reken er niet op
LAX - NBC- letterlijk en figuurlijk een drama op een vliegveld. Met Heather Locklear.
life as we know it - ABC - jongerendrama - gelauwerd door critici, onlangs van timeslot verplaatst maar het heeft niet geholpen
Method & Red - FOX - comedy - gecancelled
The Mountain - The WB -(prime time soap van makers The OC): ronduit slechte serie die na maanden kwakkelen eindelijk uit zijn lijden verlost is.
The Will - CBS - realityserie over een familie die strijdt om een erfenis. De eerste serie in meer dan 10 jaar die na 1 aflevering al van de buis gehaald werd!

Status onduidelijk
Big Man on Campus - The WB - The WB lijkt maar geen succesvolle reality te kunnen lanceren. Ook deze serie loopt voor geen meter.
Committed - NBC - comedy heeft redelijk premiere gehad.
Complete Savages – ABC – komedie van Mel Gibson – matige start, inmiddels is de full season order teruggebracht naar 19 afleveringen en is het programma per direct van de buis gehaald.
Extreme Makeover Home Edition: How'd They Do That? - ABC- spinoff van EM:HE heeft een goede introductie gehad. In dit programma wordt uitgelegd hoe het team de make over van de dag ervoor geklaard heeft.
Numb3rs - CBS - werkelijk de miljoenste politieserie van CBS, maar ook deze is positief ontvangen door zowel pers als publiek.
The Road to Stardom With Missy Elliott - UPN - na 1 aflevering kunnen we nog weinig zeggen over het programma, maar de premiere werd belabberd bekeken.
Sports Illustrated Swimsuit Model Search - NBC - de titel zegt het al, er lijken alleen weinig mensen geinteresseerd
Supernanny - ABC - Hier 'eerste hulp bij opvoeding' (RTL4), redelijk succesvolle introductie.

Full Season Order
Boston Legal – ABC- opvolger ‘The Practice’ – loopt aardig, beter dan The Practice, of komt dat door de lead in (Desperate Housewives)?- full season order
CSI:NY (de derde variant op CSI)- CBS- versloeg op eerste avond meteen Law&Order, iets wat niemand in járen gelukt is, maar loopt nu gewoontjes - full season order
Desperate Housewives – ABC – satire/prime time soap – meest succesvol van alle nieuwe series, en heel zeldzaam: groeit ook nog in kijkersaantal na de premiere - heeft full season order
House - FOX - met een slechte lead in (een The Apprentice-kloon) is deze serie die zich afspeelt in een ziekenhuis toch een redelijke winnaar - full season order.
Jack & Bobby - The WB - dramaserie over twee broers waarvan er later 1 president wordt. Goede kritieken, minimale kijkcijfers, wél al full season order! Inmiddels verhuisd naar de woensdag met matig resultaat
Joey - NBC - De spin-off van Friends over, jawel: Joey - niet zo succesvol als Friends, maar desalniettemin doet de comedy het goed. Heeft inmiddels full season order
Kevin Hill - UPN - De zender die bekend staat om haar shit heeft één van de beste nieuwe series van het seizoen over een knappe advocaat die een baby erft - loopt redelijk goed, full season order
Listen Up - CBS- Jason Alexander (Seinfeld) als host van sportshow in een comedy - redelijk goede start - full season order
Lost – ABC – dramaserie van JJ Abrams – extreem succesvolle nieuwe serie, de verassing van het seizoen - full season order
Medical Investigation - NBC - CSI, maar dan medisch, door pers in grond geboord - loopt verassend goed - full season order
Medium - NBC - bovennatuurlijke dramaserie waarin Patricia Arquette als een soort Char misdaden oplost. In de grond geboord door de pers, de kijker smulde tijdens de premiere - Full Season EN season 2005-2006 order
Rodney – ABC – comedy over standup komiek die vader probeert te zijn – matige start - full season order
Quintuplets - FOX - loopt matig - Comedy met full season order
Veronica Mars - UPN - meisje is soort undercover agente op school - groeit langzaam, recensenten noemen het een van de betere nieuwe programma's - full season order
Wife Swap – ABC - Amerikaanse Jouw Vrouw, Mijn Vrouw, doet het erg goed - full season order.

27.1.05

TVT Q&A - 7

Steeds vaker krijgt TVtoekomst mailtjes van lezers die vragen hebben over bepaalde programma's. Omdat hier vaak interessante vragen tussen zitten die ook andere lezers kunnen interesseren, bracht dat ons op het idee om voortaan de interessantste vragen met antwoord te publiceren.

Afgelopen week ontvingen we de volgende mail van Joakim Metekohy:

Beste TVToekomst,

Ik ben zelf niet zo'n soapfan, toch weet ik dat de dagelijkse soapseries niet meer uit de Nederlandse televisiecultuur is weg te slaan. En ik vraag mij dan ook af of de Amerikaanse soapseries, zoals As The World Turns en The Bold & The Beautiful, ook zeer populair zijn in "the States".
In Nederland kan men gerust zeggen dat het soappubliek varieert van 8 tot 80, maar geldt dat ook voor het Amerikaanse publiek? Hier in Nederland worden soapsterren als DE beroemde Nederlanders behandeld, terwijl ik toch het idee hebt dat soapacteurs in de VS meer als derderang worden behandeld.
Kortom, hoe is heel die soapcultuur in Amerika eigenlijk?


Om deze vraag te beantwoorden duiken we eerst even de geschiedenis van de TV-soap in. Al sinds 1944 kunnen Amerikanen kijken naar soaps op televisie. Toen werden namelijk de eerste radiosoaps naar televisie getransplanteerd. Ze leken echter totaal niet op de huidige soap, want de huisvrouw moest de serie kunnen volgen zonder haar ogen voortdurend op het scherm te hoeven hebben. Dat betekende dat een voiceover voortdurend vertelde wat er gebeurde, zodat de huisvrouw gewoon door kon gaan met strijken, afwassen, etc. Dit concept bleek niet te werken en tegen 1951 werd de eerste soap geintroduceerd die lijkt op het huidige genre. In het jaar erop werd de oudste, nog steeds lopende, soap gelanceerd: Guiding Light. In 1956 werd As the World Turns gelanceerd. Sindsdien hebben soaps een aantal taboe's doorbroken: discriminatie, seksueel misbruik, het moeten leven met AIDS, etc zijn allen verhaallijnen die uitgebreid en bijna opvoedkundig door de schrijvers werden verwoven in de soaps. Daarvoor werd nauwelijks aandacht gegeven aan deze onderwerpen, maar soaps hebben veel van deze onderwerpen op een begrijpelijke manier bespreekbaar gemaakt. Prime Time Drama heeft pas in de jaren tachtig die elementen overgenomen. Ook de cliffhanger, toch een soap-element bij uitstek, werd pas vanaf de jaren tachtig door Prime Time Drama toegepast.

Doordat beide soaps al zo lang lopen zijn veel mensen er mee opgegroeid en zijn bepaalde karakters bekender dan primetime rollen. Zo is daar Susan Lucci, een actrice die al sinds 1970 in All My Children acteert en in Amerika een gigantische status heeft en ontelbaar veel Daytime Emmy Award Nominaties voor Beste Actrice (22), maar slechts 1 gewonnen exemplaar op haar schoorsteenmantel heeft staan.

Op dit moment zijn er maar liefst negen soaps die dagelijks te zien zijn. Het zijn The Young and Restless, The Bold and the Beautiful, As The World Turns en Guiding Light van CBS, All My Children, General Hospital en One Life to Live van ABC en Days of Our Lives en Passions van NBC. Van deze 9 series is alleen Passions van NBC jonger dan 10 jaar. Er zijn de afgelopen 10 jaar nog twee soaps gelanceerd: Port Charles en Sunset Beach. Beiden hielden het maar een paar jaar vol.

Soaps worden in Amerika goed bekeken. Dat moet absoluut niet onderschat worden. Kijk eens naar onderstaande overzichtjes:

Top 5 Daytime Programs in Viewers (In Millions)
1. THE PRICE IS RIGHT 2 CBS 5.65
2. THE YOUNG AND THE RESTLESS CBS 5.32
3. THE PRICE IS RIGHT 1 CBS 4.71
4. THE BOLD AND THE BEAUTIFUL CBS 3.86
5. All My Children ABC 3.78

Top 5 Women 18-49 (kdh/madl)
1. All My Children ABC 2.2/14
2. General Hospital ABC 2.2/13
3. Days of Our Lives NBC 2.1/13
4. One Life to Live ABC 2.0/12
5. THE YOUNG AND THE RESTLESS CBS 1.9/12

De met hoofdletters geschreven programmanamen zijn van CBS. Opvallend is dat The Young and Restless over het algemeen goed bekeken wordt, maar dat het een programma is dat door relatief oude mensen bekeken wordt. All My Children daarentegen heeft weer een jong publiek (al doen beide titels anders vermoeden). Met 5 miljoen kijkers doet The Young and Restless het beter dan sommige Prime Time drama's.

Dat de soapmarkt in Amerika groot is blijkt wel uit de volgende zaken: de bladenmarkt kent een drietal grote soapbladen die strijden om de laatste (spoilerachtige) nieuwtjes rondom soaps, er bestaat een kanaal waarop alleen soaps te zien zijn (herhalingen): SoapNet en er worden nog steeds nieuwe soaps geintroduceerd. Gezien de gigantische berg met geld die in een nieuwe soap gestoken wordt voordat er maar 1 minuut te zien is geweest moet het wel de moeite waard zijn.
Ook de serieuze pers geeft aandacht aan soaps: een verhaallijn van Days of our lives(spoiler alert!) trok afgelopen jaar veel aandacht van de pers. Gedurende 5 maanden werden op gruwelijke wijze 9 karakters uit de serie geschreven door ze op verschillende wijzen (soms erg komisch) om het leven te laten brengen, zonder dat iemand wist wie het had gedaan. Zo kwam de oma uit de serie om het leven doordat ze stikte in een van haar eigen net gebakken koekjes. Het hoogtepunt van de serie kwam echter toen na een paar maanden bleek dat de negen personages helemaal niet vermoord waren, maar ontvoerd waren en van de ontvoerder in een nagebouwd Salem moesten wonen, waardoor ze niet doorhebben dat ze uit hun oorspronkelijke leefomgeving gehaald waren. De grap van het geheel was dat de acteurs aanvankelijk ook ontslagen waren, en dachten dat ze daadwerkelijk nooit meer hoefden terug te komen bij de Days, terwijl de schrijvers altijd al wisten dat ze de ontslagen acteurs weer zouden terugvragen, maar bang waren dat hun verhaallijn verloren zou gaan als de acteurs niet echt onslagen werden.

De acteurs van soaps zijn over het algemeen iets minder bekend dat de prime time tegenhangers, maar veel prime time (en film-)acteurs hebben wel degelijk een day time achtergrond. Zo speelde Ryan Philippe een homo in One Life to Live, Demi Moore, John Stamos en Ricky Martin zaten in General Hospital. Er wordt wel iets meer bewonderenswaardig gepraat over film- en prime time sterren dan over daytime drama, maar dat komt nu eenmaal omdat ze in Amerika wat meer sterren hebben in waar ze over kunnen berichten dan in Nederland. In tegenstelling tot in Nederland krijgen acteurs respect voor het feit dat ze jarenlang dezelfde rol goed weten neer te zetten.
Dat ook de industrie daytime drama (zoals soap in de VS genoemd wordt) waardeert blijkt uit de jarenlange traditie een speciale Emmy-uitreiking voor day time te introduceren.

* MDA Martijn Weerink voor zijn op- en aanmerking om dit artikel te verbeteren.

Heb je zelf ook een vraag? Je kan ons altijd mailen, de beste mails kiezen we uit voor TVT Q&A.

Eerdere Q&A edities vind je hier:
Q&A 1 - over Lost
Q&A 2 - over het verschil tussen cable, premium cable en networks
Q&A 3 - over de status van Comedyseries in Amerika
Q&A 4 - over de status van Dramaseries in Amerika
Q&A 5 - over de status van Realityseries in Amerika
Q&A 6 - over Syndication

Primeur: Nickelodeon komt met dagelijks studioprogramma

Berichtten we gisteren nog over de ambiteuze plannen van Jetix/Fox Kids, nu is Nickelodeon weer aan zet. Deze zender gaat de strijd kennelijk aan, want TVtoekomst kan vandaag melden dat Nickelodeon een dagelijks studioprogramma gaat introduceren. Het programma, dat bestaat uit verschillende items, is voornamelijk bedoeld voor de groep 6-12-jarigen. De onderwerpen zullen dan ook voornamelijk deze groep moeten aanspreken.
Het programma zal al snel verschijnen, de verwachting is eind februari, begin maart.

26.1.05

De macht van de camera

Wat is de macht van de camera? Zorgt een draaiende camera voor gratis cocktails, gratis overnachten in luxe hotelkamers in Monaco en gesprekken met celebrities door simpelweg te bluffen dat je opnames maakt voor het niet bestaande Nederlandse programma 'Big Shots'?
Vier jonge studenten kochten voor 650 euro een tweedehands Chrysler Voyager, plakten er een beschaafde sticker op met de programmanaam, reden richting Cote D'azur en probeerden het uit. De resultaten waren best opwindend: na een week hadden de vier jongens onder andere gratis overnacht in het extreem luxe hotel Savoy (Cannes), gratis gegeten in waanzinnig dure VIP-clubs en restaurants en gratis met een Astin Martin Coupe gereden. De zin 'We willen bij u opnames komen maken, want dat past precies in ons plaatje' was voldoende om de jongens ergens binnen te laten komen.
Van de weken in Cote d'Azur werd een pilot gemonteerd en aangeboden bij een aantal omroepen. MTV hapte toe, en kocht 'Big Shots'. Een unicum bij MTV, want tot dan toe werden alle MTV programma's door het eigen productiehuis bedacht en gemaakt.
Inmiddels wordt de laatste hand gelegd aan de reeks afleveringen van Big Shots. Omdat het programma niet alleen kan leunen op binnenkomen bij feestjes en hotels, wordt geprobeerd de lat telkens hoger te leggen. Komt het team door te bluffen bijvoorbeeld ook binnen bij een celebrity?
MTV breidt met het programma haar gehalte Nederlandse original programming weer verder uit en wordt steeds minder een muziekkanaal. Het gaat daarmee het Amerikaanse MTV achterna, waar al bijna geen clip meer te zien is, en vrijwel alleen eigen producties te zien zijn. Verschil met Nederland is echter dat er daar een (muzikaal) alternatief geboden wordt in de vorm van MTV2 en VH1 en in Nederland nauwelijks. In Nederland bedient TMF het meer poppy clipgenre, en gaat The Box helemaal de Urban kant op.

Het volledige overzicht MTV 2004-2005 vind je hier.

Jetix brengt leven in de brouwerij

Het kanaal dat we vooralsnog kennen als Fox Kids gaat Jetix heten. Dat feit is op zich geen nieuws. Disney, de eigenaar van Fox Kids, is door de aankoop van Fox Kids verplicht een nieuwe naam te geven aan de zender. Sinds vorig jaar worden steeds meer Fox Kids kanalen hernoemd tot Jetix. Kabelkanalen ABC Family (ook eigendom van Disney) en Toon Disney hebben in Amerika beide inmiddels een Jetix blok.
Gelukkig betekent de transformatie van Fox Kids naar Jetix meer dan een naamsverandering. Eindelijk ontstaat er een wat interessantere strijd om de kinderkijker. De grote concurrent van Nickelodeon zet namelijk eens een spannend wapen in: original programming. De zender kiest daarmee niet voor de makkelijkste weg, en zeker niet voor de goedkoopste. Dat mag bijna een unicum genoemd worden in het huidige, verziekte Nederlandse medialandschap. De zender lanceert een aantal programma's, waaronder een eigen jongerensoap:

Hot-News.tv
Deze jongerensoap laat zich het best omschrijven als een soort detective over jongeren die bij een tvstation werken. De serie duurt, net als ZOOP, rond de 10 minuten per aflevering en laat zich kenmerken door een jonge cast met vrij onbekende acteurs. Nu maar hopen dat er eens wat beter in geacteerd wordt dan in die andere twee afschuwelijke soaps, want ze zijn soms niet om aan te zien. (dan laten we nog buiten beschouwing dat het erg vreemd aandoet om 25-ers te zien praten over 'het doen' en dan blijkt dat ze het over zoenen hebben.)
Lees ook onze eerdere post over Hot News.
Start: eind maart/begin april

De Ochtendshow
Wekelijkse show gepresenteerd door Sita en Co. Een schoolklas mag een bekende Nederlander ondervragen. De live-show wordt onderbroken door tekenfilms en een quiz gesponsord door het Wereld Natuur Fonds (Rangers!).

De Kids Top 20
Bij kinderen extreem populair muziekprogramma met de meest populaire kinderpop. Dit programma bestond natuurlijk al langer, en is een van de populairste van Jetix. Ik moet de week dat Chipz niet op de eerste plaats staat nog tegenkomen:).

25.1.05

Primeur: Patty Brard krijgt nieuw programma

Na het matige succes van 'Patty's Ford' en het grote succes van de eerste twee reeksen van 'Patty's Posse' keert de presentatrice in het voorjaar terug met een nieuw programma. Het nog titelloze programma, geproduceerd door Endemol, zal weer een spraakmakend programma moeten worden. Het nieuwe programma betekent dus ook dat er definitief geen nieuwe reeks van Patty's Posse komt.
Gezien het feit dat Yorin vandaag de programmering voor maart aangekondigde en het programma van Patty daarbij niet genoemd werd is het t meest waarschijnlijk dat het programma start per eind maart/begin april.

Andere nieuwe Nederlandse programma's zijn:
- Bobo's in de Bush, met seizoen 3, start maandag 14 maart om 21:00
- Yorin Design, eigenlijk TV Woonmagazine in een nieuw jasje. start zaterdag 5 maart 19:30. Gezien het succes van woonprogramma SamenWonen, geen slecht idee om weer met een woonprogramma te komen.
- The Farm start zondag 6 maart om 20:30 en staat daarmee recht tegenover Peking Express op NET5. Dat is vragen om problemen voor beide zenders.

Door de aankondiging van de nieuwe programmering is ons overzicht van Yorin voor seizoen 2004-2005 flink opgeschud.

Rozengeur en Wodka Lime eindelijk terug

Het was lang twijfelachtig of Rozengeur en Wodka Lime nog terug zou komen met een nieuw seizoen. Nu is eindelijk de premieredatum geprikt voor het 5e seizoen. Vanaf zondag 6 maart is het programma weer te zien op RTL4, om 21:00. Het programma staat echter voor een deel tegenover de combinatie Peking Express/Meiden van de Wit. Voor beide programma's geen goed teken, want ze zijn gericht op hetzelfde publiek.

In het 5e seizoen van Rozengeur en Wodka Lime is Robin/Nienke Romer vertrokken naar het buitenland, en wordt vanaf nu de rol van de 4e vriendin vertolkt door Ellemijn Veldhuijzen van Zanten. Zij is bij het grote publiek waarschijnlijk het meest bekend door onder andere haar rol in sketchprogramma 'Weekly Jones'. In Rozengeur vertokt ze de rol van een fitnessclubeigenaar van een club waar de vriendinnen altijd sporten.

Naast nieuwe afleveringen van Rozengeur is met het schema van RTL4 bar weinig gebeurd. Herhalingen van Baantjer worden vervangen door nieuwe afleveringen van Grijpstra en de Gier, Pulse staat weer op de vrijdag na Grijpstra, na een onsuccesvolle run op de zaterdag. Daarmee staat het programma ook weer tegenover de TV Show.
De zaterdag zelf lijkt RTL4 dit jaar oncreatief te vullen met 'Laat ze maar Lachen', en herhalingen van CSI en nieuwe Las Vegas-afleveringen.

'Mijn mooiste Dag' heeft eindelijk startdatum (updated)

Al vorig jaar maart was Endemol kandidaten aan het werven voor trouwprogramma Mijn Mooiste Dag, precies een jaar later is het dan eindelijk op televisie te zien. Het programma werd in de herfst twee keer uitgesteld door de premiere van 'Danny, de Miljonair'. De premieredatum van Mijn Mooiste Dag is nu zaterdag 5 maart, 22u.

Andere opmerkelijke verschuivingen zijn:
- de poging van SBS6 om de zondag te versterken door Hart in Aktie nu die avond te laten dragen, en de Smaakpolitie van de woensdag naar de zondag te halen.
- het tweewekelijks uitzenden van 'Reisleider', en wel na Shownieuws. Het is voor het eerst dat SBS echt probeert te profiteren van de gigantische lead in die dit programma biedt.

Een totaaloverzicht van de prime time programmering:

Maandag
20:30 - film

Dinsdag
20:30 - film
23:15 - Reisleider

Woensdag
20:30 - De Verloskundigenpraktijk
21:25 - De Opvoedpolitie (Nanny 911)

Donderdag
20:30 - Peter R de Vries / De 25...
21:55 - Asowijken
Portret van 6 volkswijken (een afzwakking van de titel zou het programma niet misstaan)
23:15 - Reisleider

Vrijdag
20:30 - film

Zaterdag
20:00 - Weekend Miljonairs
21:00 - Wegmisbruikers
22:00 - Mijn Mooiste Dag

Zondag
20:00 - Rommel of Rijkdom
In samenwerking met Speurders.nl (moederbedrijf Telegraaf ook weer blij) gaat dit programma bij mensen thuis kijken naar dingen die ze weg willen doen. Welk verhaal zit erachter?
20:30 - Hart in Aktie
21:30 - De Smaakpolitie
22:00 - Undercover in Nederland
Een Undercoveragent op speurtocht naar opzienbarende feiten.

In het kader van de nieuwe programmering van SBS6 hebben we het overzicht van 2004-2005 van SBS6 ook weer een flinke update gegeven.

Cable niet klein te krijgen

Zoals al eerder aangegeven op TVT neemt de populariteit van diverse kabelkanalen in de VS steeds verder toe ten koste van network-tv(meer daarover hier). Afgelopen vrijdag lanceerde kabelkanaal SciFi met gigantisch succes haar 'SciFi Friday', met om 10 uur de tweede aflevering van een nieuwe bewerking van Battlestar Galactica. Deze uitzending werd dermate goed bekeken dat de serie een groot deel van de network-tegenstanders ermee versloeg (en dat is zeldzaam, want cable wordt slechter bekeken dan network-tv).
Ook FX weet zich goed te profileren als de kabelzender waar je moet zijn voor goed drama met dramaseries als 'Rescue Me', 'The Shield' en 'Nip/Tuck'. Sterker nog: de kabelzusterzender van network FOX heeft meer en beter drama dan FOX zelf. FOX leunt in sterke mate op realitybagger als 'My Big Fat Obnoxious Boss'. Terwijl FOX zich profileert met reality, profileert uitgerekend het kleine broertje zich succesvol met drama. Bij de afgelopen Golden Globe uitreiking won FX nog een Globe voor Nip/Tuck (best Drama), terwijl FOX nog net 1 Globe wist binnen te halen met Arrested Development (best actor Comedy). Daarentegen had FX 6 nominaties, waar FOX er 3 had...

In verband met het voortdurende succes van cable, en het feit dat ons overzicht met alle dramaseries van Amerikaanse dramaseries verouderd was, hebben we deze vandaag een update gegeven. Het compleet geupdate overzicht met alle dramaseries van kabelkanalen vind je hier.

Voor het verschil tussen een network en cable raden we je aan dit te lezen.

22.1.05

Meiden van de Wit toch op zondag

In tegenstelling tot eerdere berichten van NET5 is Meiden van de Wit nu toch op de zondag te zien na nieuwe afleveringen van het tweede seizoen van Peking Express.
Hiermee staat de serie weer op haar vertrouwde plek om 21:30. De twee eerdere seizoenen stonden geprogrammeerd stond na Expeditie Robinson, eveneens op de zondag. Vorige week leek de serie nog de woensdagavond te moeten gaan dragen, maar de verplaatsing is dus ongedaan gemaakt.
In ander NET5-nieuws: de serie 'Lost', aanvankelijk geprogrammeerd op SBS6, is nu verplaatst naar NET5. De serie blijft wel op de vrijdag staan, met als waarschijnlijk tijdstip 21:30. Eerder betwijfelden we al of het zo'n slimme zet was om Joey en Lost tegenover elkaar te programmeren, binnen een zendergroep. Met de verplaatsing verkomt SBS dat twee topseries elkaar beconcurreren.

21.1.05

Twee hits van dit seizoen tegenover elkaar?

Gisteren werden we per mail door een lezer geattendeerd op het feit dat de comedyserie 'Joey' een premieredatum heeft: vrijdag 4 maart op Veronica om 20:30. Dat betekent dus dat Veronica een beetje gaat afstappen van het 'vrijdagavond-auto/mannenavond'-idee, al heeft 'Joey' wel een licht mannelijk profiel.
Vandaag krijgen we van een andere lezer een mail dat de premiere van gigahit 'Lost' gepland staat voor -verassing- 4 maart, maar dan op zusterkanaal SBS6. Het zal toch niet dat twee zenders binnen het SBS-concern hun twee grootste potentiele hits tegenover elkaar programmeren? Dat zou een behoorlijk vreemde zet zijn. Als het twee kanalen waren die niet behoorden tot hetzelfde bedrijf was het nog begrijpelijk uit concurrentie-oogpunt, maar het programmeren van twee hits met ook nog eens dezelfde doelgroep op hetzelfde tijdstip is een vreemde zet.

Meer over Joey:
- Joey naar Veronica

Meer over Lost:
- Lost is de Amerikaanse belofte van dit jaar
- Kijker vindt Lost
- Lost wint plek op SBS6
- Lost zorgt voor kijkersrecord Alias

Mijlpaal TVToekomst

Vandaag was het dan zover: we ontvingen vandaag de 20.000ste bezoeker! Voor ons een mijlpaal. Zelf hadden we 7 maanden geleden niet echt verwacht dat het zo lekker zou lopen. Bedankt voor al die aandacht en de mailtjes (blijf ze vooral sturen!). Op naar de 40.000 bezoekers, en de 100.000 pageviews.

Al eerder hebben we gecommuniceerd dat TVT een nieuwe site krijgt, met een handigere database, dan die onhandige overzichten in de rechterbalk. Onhandig, want ze zijn erg tijdrovend om up to date te houden. Weliswaar had deze nieuwe site al een tijdje online moeten zijn, maar het kost meer werk de database vorm te geven en te vullen dan verwacht. (En als ik voor me zelf mag spreken: ik hou mijn sociale leven graag ook, haha)

Tot die tijd handhaven we dus deze versie van de site. Voor de komende weken hebben we nog een paar vette primeurs in de pijpleiding, dus blijf vooral komen zou ik zo zeggen.

Met vriendelijke groet,

Victor/DutchView
TVtoekomst

20.1.05

TVT Q&A - 6

Steeds vaker krijgt TVtoekomst mailtjes van lezers die vragen hebben over bepaalde programma's. Omdat hier vaak interessante vragen tussen zitten die ook andere lezers kunnen interesseren, bracht dat ons op het idee om voortaan de interessantste vragen met antwoord te publiceren.

Als reactie op reactie op een artikel ontvingen we de volgende reactie: 'ik zat net op ZAP TO IT te kijken naar kijkcijfers USA en daar staat bij SYNDICATED friends, seinfeld enzo tusssen. Best wel oude en al vaak herhaalde series.
Hoe komt het dat er nog steeds mensen naar kijken?

En spongbob daar kijken ook miljoenen (!!!) mensen naar, waarom?! Is toch maar een tekenfilm, of hadden andere toons van NICK dat ook? Alvast bedankt'

Voordat ik in ga op de vraag hoe het kan dat er nog steeds veel mensen kijken naar een oude en vaak herhaalde serie is het misschien handig uit te leggen wat ‘syndicated’ precies is. Ik heb wel eerder uitgelegd dat het Amerikaanse TV systeem erg ingewikkeld is.
Iedereen zal snappen dat een zender overdag ook graag goed bekeken wil worden. Als een zender gekoppeld is aan een Network (ABC, NBC, CBS, etc) maakt dat ze een ‘Affiliate’. Een Affiliatie is vergelijkbaar met een franchisehouder van een winkelketen. Zo krijgt een franchisehouder van een winkel producten van het hoofdkantoor aangeboden (het huismerk, huisstijl) en kan een deel van het assortiment zelf bepalen (speciale lokale merken). Op TV gebied in Amerika is het ongeveer hetzelfde. Een Affiliate krijgt de primetime-programmering aangeboden voor ’s avonds en voor overdag een aantal soaps, evenals een ochtendactualiteitenprogramma als ‘Goodmorning America’. Daarmee is een groot deel van het dagschema gevuld, maar blijven nog steeds een flink aantal timeslots open die de zender zelf kan vullen. De zender kan er voor kiezen zelf een programma te gaan produceren, maar dat is vrij duur en de kans op succes is relatief laag. Dus kiezen veel lokale affiliates er voor de syndicationmarkt op te gaan. Op die syndicationmarkt zijn over het algemeen 2 soorten programma’s te krijgen:
- dagelijkse talkshows, spelshows die speciaal voor syndication gemaakt worden
- herhalingsrechten op succesvolle komedies en drama die geschikt zijn voor dagelijkse uitzendingen.

Onder de eerste categorie vallen onder andere bijvoorbeeld de talkshow van Oprah, Springer en Dr Phil, maar ook spelprogramma’s Jeopardy, Pyramids en rechterprogramma’s Judge Judy.
Onder de tweede categorie vallen alle populaire series met meer dan 4 geproduceerde seizoenen. Zodra een serie 4 seizoenen heeft, telt een serie namelijk meer dan 80 afleveringen, en dat maakt een serie geschikt voor een onafgebroken dagelijkse uitzending zonder herhalingen van 16 weken (80/5=16). Een kortere reeks is oninteressant omdat een zender dan te snel van serie moet wisselen op het timeslot, of te snel dezelfde serie weer moet herhalen, iets wat de kijker niet kan waarderen.
Vrijwel elke Affiliate vult dus zijn uren overdag met syndicated series. Dat wil echter niet zeggen dat er grote logica in zit. Alhoewel bijvoorbeeld ‘Oprah’ over het algemeen op ABC-affiliates te vinden is, kan het in bepaalde regio’s weer op CBS zitten. Met de herhalingsrechten is het nog wisselender. In elke regio krijgt de hoogst biedende partij de herhalingsrechten op bijvoorbeeld ‘Seinfeld’. Zo kan het dus zijn dat de serie in het ene gebied op een CBS-affiliate te zien is, in een ander gebied op een FOX affiliate en in weer een ander gebied op een NBC-affiliate. Vergis je niet: de syndicationmarkt is vooral voor producenten gigantisch lucratief. Gedurende de eerste vier jaar wordt op een serie meestal nauwelijks winst gemaakt door de producent en het network, zodra de serie echter verkocht kan worden op de syndicationmarkt begint het cashen. Met Seinfeld is al meer dan een miljard dollar verdiend door syndication.
Want wat blijkt: de serie kan door haar grote hoeveelheid seizoenen (9), de hoge kwaliteit en de hoge populariteit gedurende 36 weken onafgebroken dagelijks uitgezonden worden. Zend het programma dagelijks op hetzelfde tijdstip uit met een beetje promotie en de kijker zit voor de buis. Massaal. Gemiddeld kijken dagelijks meer dan 7 miljoen Amerikanen naar een herhaling van Seinfeld. Kijk maar eens naar onderstaand kijkcijfers van syndicated programma's van afgelopen week.

RANK - PROGRAM NAME - AUDIENCE
1 WHEEL OF FORTUNE 10,439,000
2 OPRAH WINFREY SHOW 9,421,000
3 JEOPARDY 8,829,000
4 EVRY LVS RAYMOND-SYN 8,602,000
5 SEINFELD 7,519,000
6 SEINFELD-WKND 6,980,000
7 FRIENDS 6,894,000
8 CSI-SYN 6,492,000
9 ENTERTAINMENT TONIGHT 6,336,000
10 DR. PHIL SHOW 6,105,000


De tweede vraag is behalve persoonlijke smaak natuurlijk te wijten aan het feit dat tekenfilms in Amerika een veel volwassener imago hebben. Daar schamen ouders zich er niet voor een tekenfilm leuk te vinden (zie de populariteit van ‘The Simpsons’ en ‘King of the Hill’). Nickelodeon zendt de serie een paar keer per dag uit, en terwijl er maar een schamele 60 afleveringen zijn, blijft de serie scoren. Andere tekenfilms van Nickelodeon hebben dat iets minder overigens (Fairly Odd Parents is ook erg popualair), maar naast Nickelodeon heb je ook in Amerika nog Cartoon Network, The Disney Channel en ABC Family (met Jetix). Nickelodeon is daarvan de populairste.


Heb je zelf ook een vraag? Je kan ons altijd mailen, de beste mails kiezen we uit voor TVT Q&A.

Eerdere Q&A edities vind je hier:
Q&A 1 - over Lost
Q&A 2 - over het verschil tussen cable, premium cable en networks
Q&A 3 - over de status van Comedyseries in Amerika
Q&A 4 - over de status van Dramaseries in Amerika
Q&A 5 - over de status van Realityseries in Amerika

Famke Janssen ook in derde seizoen Nip/Tuck

In Nederland zijn we ergens in het tweede seizoen van de geweldige serie Nip/Tuck blijven steken (Veronica had een misverstand met de distributeur en moest de uitzendingen plotsklaps staken) maar Amerika is deze zomer toe aan het derde seizoen. Nip/Tuck kan worden moeilijk omschreven worden: het is een dramaserie die zich afspeelt op een plastische chirurgie kliniek die zich zowaar draaiende houdt terwijl een van de 2 chirugen zich vergrijpt aan elke vrouw die een borstvergroting wil en de andere chirurg voortdurende huwelijksproblemen heeft. De serie onderscheidt zich naast de harde humor van andere dramaseries door incidentele gore beelden van operaties. De serie won afgelopen week een Golden Globe voor beste dramaserie. Afgelopen seizoen werd Famke Janssen door de producers binnengehaald om de relaties binnen de serie verder op te schudden.
De gastrol van Famke Janssen is de makers kennelijk goed bevallen, want ze komt terug in seizoen 3. Dat meldt het blad Entertainment Weekly. Aangezien geen enkel medium in Nederland dat tot nu toe heeft opgepikt, dachten wij: laten wij het goede nieuws dan maar verspreiden. Nip/Tuck is zo verassend goed dat het elke vorm van publiciteit goed kan gebruiken zodat die Nederlanders ook eens gaan kijken, al was het alleen maar om Famke Janssen sexy te zien zijn.
Het derde seizoen van Nip/Tuck volgt in Amerika ergens in de zomer, in Nederland is het nog niet bekend wanneer we de resterende afleveringen van Nip/Tuck te zien krijgen.

19.1.05

'Wet volgens Milo' alweer uitgesteld

Op het vlak van NET5 zijn er een paar kleine nieuwtjes te melden:

- Meiden van de Wit gaat van de zondag af, en verhuist naar de woensdag, dat meldt de site van NET5 . Het precieze tijdstip is nog niet bekend, maar geheel ondenkbaar is het niet dat de serie de avond gaat starten. Per 2 maart gaat de serie haar derde seizoen in.
- Eerdere woensdagserie 'De Wet volgens Milo' wordt alweer uitgesteld. De herlancering van de serie start niet, zoals eerder aangekondigd, in het voorjaar en heeft nu helemaal geen startdatum meer. Wordt dit een afschrijving in de zomer, als er minder concurrentie is?
- Peking Express gaat op zondag 6 maart in premiere, het precieze tijdstip is nog niet bekend, maar neem van ons aan dat dat gewoon 20:30 zal zijn. Dat Meiden van de Wit niet na Peking Express geprogrammeerd staat (wat wel verwacht had kunnen worden) betekent dat de zender hoogstwaarschijnlijk een andere Nederlandse serie na Peking Express zal lanceren om gebruik te maken van de launch power van deze serie.

18.1.05

FOX door met year-round programming

Afgelopen mei lanceerde FOX een nieuwe strategie: voortaan zou de zender het hele jaar door nieuwe series lanceren, en de zomer niet langer gebruiken als burn-off periode. Voortaan geen laagseizoen meer op FOX dus. Afgelopen zomer lanceerde het een paar series, waaronder 'The Jury' en 'The Casino'. Ondanks het gebrek aan concurrentie keken er verassend weinig mensen naar het vrijwel enige stukje original programming tijdens de zomer (de Olympische Spelen uitgezonderd). Inmiddels zijn we praktisch halverwege het seizoen, en heeft FOX een ronduit belabberd winterseizoen achter de rug. Op dit moment is de zender de 4e van Amerika, waar het in mei nog de tweede was. De reden? Volgens critici een te hoge afhankelijkheid van reality.
Weliswaar is Wife Swap rip-off 'Trading Spouses' een redelijk succes, 'My big fat obnoxious boss' en 'Who's your Daddy' werden door het publiek ronduit uitgekotst.
Toch zijn er een paar lichtpuntjes: 'House' loopt een beetje, en '24' is nog nooit succesvoller geweest dan afgelopen jaar. Bovendien komt 'Idols' per volgende week weer terug op FOX. Voorheen bleek dat altijd al de redding voor de zender. Dit jaar zijn er zelfs drie wekelijkse uitzendingen van Idols, iets wat concurrenten deels bang maakt (Idols blijft een hit), maar ook toejuichen: Fox zou wel eens zijn eigen gouden kip kunnen doden door overexposure.


Gecancelled
Clubhouse - CBS - sentimenteel honkbaldrama
Dr Vegas - CBS - Rob Lowe als dokter in Las Vegas
The Jury - FOX- rechtbankdrama
Father of the pride - NBC - animatieserie van de makers van Shrek
Hawaii - NBC - politieserie op... jawel: Hawaii - Van de buis gehaald, in later stadium wellicht terug, reken er niet op
LAX - NBC- letterlijk en figuurlijk een drama op een vliegveld. Met Heather Locklear.
Method & Red - FOX - comedy - gecancelled
The Mountain - The WB -(prime time soap van makers The OC): ronduit slechte serie die na maanden kwakkelen eindelijk uit zijn lijden verlost is.
The Will - CBS - realityserie over een familie die strijdt om een erfenis. De eerste serie in meer dan 10 jaar die na 1 aflevering al van de buis gehaald werd!

Status onduidelijk
Big Man on Campus - The WB - The WB lijkt maar geen succesvolle reality te kunnen lanceren. Ook deze serie loopt voor geen meter.
Center of the Universe - CBS - nieuwe comedy met John Goodman (Roseanne)- redelijk bekeken, maar niet spectaculair - 2 extra scrips besteld
Committed - NBC - comedy heeft redelijk premiere gehad.
life as we know it - ABC - jongerendrama - gelauwerd door critici, onlangs van timeslot verplaatst maar nog steeds kijkt er geen kip - 4 extra scripts
Extreme Makeover Home Edition: How'd They Do That? - ABC- spinoff van EM:HE heeft een goede introductie gehad. In dit programma wordt uitgelegd hoe het team de make over van de dag ervoor geklaard heeft.
Medium - NBC - bovennatuurlijke dramaserie waarin Patricia Arquette als een soort Char misdaden oplost. In de grond geboord door de pers, de kijker smulde tijdens de premiere.
The Road to Stardom With Missy Elliott - UPN - na 1 aflevering kunnen we nog weinig zeggen over het programma, maar de premiere werd belabberd bekeken.
Sports Illustrated Swimsuit Model Search - NBC - de titel zegt het al, er lijken alleen weinig mensen geinteresseerd
Supernanny - ABC - Hier 'eerste hulp bij opvoeding' (RTL4), redelijk succesvolle introductie.

Full Season Order
Boston Legal – ABC- opvolger ‘The Practice’ – loopt aardig, beter dan The Practice, of komt dat door de lead in (Desperate Housewives)?- full season order
Complete Savages – ABC – komedie van Mel Gibson – matige start, toch een full season order
CSI:NY (de derde variant op CSI)- CBS- versloeg op eerste avond meteen Law&Order, iets wat niemand in járen gelukt is, maar loopt nu gewoontjes - full season order
Desperate Housewives – ABC – satire/prime time soap – meest succesvol van alle nieuwe series, en heel zeldzaam: groeit ook nog in kijkersaantal na de premiere - heeft full season order
House - FOX - met een slechte lead in (een The Apprentice-kloon) is deze serie die zich afspeelt in een ziekenhuis toch een redelijke winnaar - full season order.
Jack & Bobby - The WB - dramaserie over twee broers waarvan er later 1 president wordt. Goede kritieken, minimale kijkcijfers, wél al full season order! Inmiddels verhuisd naar de woensdag met matig resultaat
Joey - NBC - De spin-off van Friends over, jawel: Joey - niet zo succesvol als Friends, maar desalniettemin doet de comedy het goed. Heeft inmiddels full season order
Kevin Hill - UPN - De zender die bekend staat om haar shit heeft één van de beste nieuwe series van het seizoen over een knappe advocaat die een baby erft - loopt redelijk goed, full season order
Listen Up - CBS- Jason Alexander (Seinfeld) als host van sportshow in een comedy - redelijk goede start - full season order
Lost – ABC – dramaserie van JJ Abrams – extreem succesvolle nieuwe serie, de verassing van het seizoen - full season order
Medical Investigation - NBC - CSI, maar dan medisch, door pers in grond geboord - loopt verassend goed - full season order
Rodney – ABC – comedy over standup komiek die vader probeert te zijn – matige start - full season order
Quintuplets - FOX - loopt matig - Comedy met full season order
Veronica Mars - UPN - meisje is soort undercover agente op school - groeit langzaam, recensenten noemen het een van de betere nieuwe programma's - full season order
Wife Swap – ABC - Amerikaanse Jouw Vrouw, Mijn Vrouw, doet het erg goed - full season order.

17.1.05

Expeditie Robinson naar Talpa, maar de All Stars editie niet (updated)

In een zet die maar weinig mensen zagen aankomen heeft Talpa vandaag aangekondigd dat het de hitserie ‘Expeditie Robinson’ van NET5 overneemt. Talpa heeft de rechten voor het programma voor de komende drie seizoenen verworven van de licentiehouder Castaway. Aangezien NET5 niet zomaar haar best bekeken serie laat lopen gaan we er van uit dat er een flinke biedingstrijd aan vooraf is gegaan, een in televisieland niet volledig onbekende techniek, ook buiten de sportrechten.
Talpa heeft met Expeditie Robinson een grote hit binnengehaald. Binnen de groep 20-49 was het programma regelmatig het best bekeken programma van de avond. Het programma trok gemiddeld 1,5 miljoen kijkers, en was een verdienstelijke launch-pad voor nieuwe programma’s. Programma’s als ‘Meiden van de Wit’, ‘Het Blok’, ‘SamenWonen’ en ‘Law&Order:SVU’ waren nooit zo goed bekeken geweest als ze niet rond Expeditie Robinson geprogrammeerd waren. Het grootste verlies voor NET5 is dan ook niet zozeer de hit zelf, maar het feit dat de zender met Expeditie Robinson een programma had waarmee het nieuwe programma’s kon lanceren. Dat is tegelijkertijd de winst van Talpa, al is het natuurlijk de vraag of de serie het net zo goed doet op de zender van Talpa als op NET5. Op NET5 had de serie namelijk ook een aantal jaar nodig om goed te wortelen. Desalniettemin heeft Talpa hiermee een naam binnengehaald waarmee ze in ieder geval gegarandeerd de aandacht op de zender kan vestigen.
Met het overgaan van Expeditie Robinson van NET5 naar het Talpa-station ontstaan meteen een aantal vragen: wat gaat er bijvoorbeeld gebeuren met de All Stars editie? Dat is een editie die men op het punt staat te gaan filmen. Die editie blijkt gewoon door te gaan en zal ook op NET5 uitgezonden worden in 2005, maar zal niet de naam 'Expeditie Robinson' mogen dragen. Dat meldt Shownieuws vandaag.
Daarnaast is de Belgische partner van NET5 –VT4- al ruim een maand aan het werven voor een ‘gewone’ editie van Expeditie Robinson, een editie die rond mei gefilmd zou moeten worden, dat terwijl de rechten voor de Belgische markt nu kennelijk ook overgegaan zijn naar Talpa (al wordt wel gezocht naar een Belgische partner door Talpa).
Overigens heeft de SBS-groep afgelopen jaar de rechten voor de volgende reeks van ‘Wie is de Mol’ verworven. Is dat misschien een leuke opvolger van Expeditie Robinson voor NET5?

Alle bekende programma's die aangekondigd zijn voor het nieuwe station van Talpa vind je hier.

Winnaars TV-Globes: Desperate Housewives en HBO

Afgelopen nacht lijken het vooral mensen en series die nog nooit eerder Golden Globes gewonnen hebben, die de prijzen naar huis namen. Grote winnaar lijkt Desperate Housewives, die zowel Beste Comedy als Beste Actrice Comedy binnen sleepte. Verassend was het winnen van Nip/Tuck als Beste Dramaserie. Het is nu al het tweede jaar op rij dat een serie van kabelkanaal FX deze categorie won. Eerder won ze de categorie met 'The Shield'.

Voor Arrested Development is het te hopen dat de voortdurende prijzenwaterval er nu eens voor zorgt dat de serie goed bekeken wordt. Vorig jaar stond de serie al op de nominatie om van de buis geknikkerd te worden, dit jaar is dat weinig anders. Dat terwijl de serie door vrijwel alle critici gelauwerd wordt.

Alle winnaars van de TV-Globes op een rij:

Drama Series: "Nip/Tuck," FX
Actor, Drama: Ian McShane, "Deadwood" HBO
Actress, Drama: Mariska Hargitay, "Law & Order: Special Victims Unit" NBC

Musical or Comedy Series: "Desperate Housewives," ABC
Actor, Musical or Comedy: Jason Bateman, "Arrested Development" FOX
Actress, Musical or Comedy: Teri Hatcher, "Desperate Housewives"

Miniseries or TV Movie: "The Life and Death of Peter Sellers," HBO
Actor, Miniseries or TV Movie: Geoffrey Rush, "The Life and Death of Peter Sellers"
Actress, Miniseries or TV Movie: Glenn Close, "The Lion in Winter" TNT
Supporting Actor, Series, Miniseries or TV Movie: William Shatner, "Boston Legal" ABC
Supporting Actress, Series, Miniseries or TV Movie: Anjelica Huston, "Iron Jawed Angels" HBO

16.1.05

Vanavond: Golden Globes uitreiking

Vanavond worden op NBC de Golden Globes uitgereikt. Een prijs met een dubieuze eer. Lang verguisd als prijs: de mensen die de stemmen uitbrachten bleken makkelijk omkoopbaar. Later weer opgepoetst en nu weer prestigieuze graadmeter voor de Oscars (ondanks de erg beperkte groep stemgerechtigden, namelijk 90 man). Groot verschil met de Oscars is echter dat de Golden Globes ook een aantal TV-prijzen telt. We attenderen je dus graag op dit artikel dat we eerder schreven over de komende uitreiking.

14.1.05

Meer over Circus Waltz

Afgelopen week ontstond er ineens enige publiciteit rondom de dramaserie 'Circus Waltz'. Aart Staartjes zou er mee terug op TV komen. Diverse sites wisten echter weinig meer te noemen dan dat het om 'een serie over een circusfamilie' zou gaan. Tijd dus voor een klein onderzoekje.

'Circus Waltz', een project dat overigens voornamelijk bekend staat onder de naam 'Waltz', staat al in de steigers sinds juni 2003 bij de VARA. Het is een van de vele co-producties met de NPS en de VPRO, maar de VARA wordt gezien als de belangrijkste omroep binnen dit geheel.

De serie draait om de circusfamilie Waltz. Binnen deze familie voelt de pater familias Henri Waltz (Staartjes) zijn einde naderen en wil zijn erfgoed veilig stellen. Onder zijn drie zonen (Theo Maassen, Barry Atsma en Koen Wouterse) ontstaat onenigheid over de zakelijke leiding van het familiecircus. De familie raakt verdeeld in twee kampen, wat het voortbestaan van het circus in gevaar brengt. Lukt het de familie om hun gezamenlijk erfgoed te behouden?

De serie wordt geschreven door Robert Alberdingk Thijm, die eerder verantwoordelijk was voor scripts van de erg geslaagde en bekroonde serie Dunya & Desi van de NPS. In de wandelgangen wordt 'Waltz' dan ook genoemd als een soort opvolger van Dunya & Desi. Waltz is dan ook geen serie met als primaire doelgroep volwassenen, maar eerder een familieserie. Gezien de producent (Bos Bros, bekend van alle Annie MG Schmidt verfilmingen en diverse kinderseries) lijkt dat geen probleem. De regisseur van de serie is Norbert ter Hall, die eerder Zeeuws Meisje en Mevrouw de Minister regisseerde.

Waltz is staat vooralsnog gepland als 6-delige reeks, met een premiere ergens in 2006.

12.1.05

Veronica komt met 'adventure game'

Veronica is met de kandidatenwerving begonnen voor een nieuwe 'adventure game' getiteld 'Het Vijfde Element'. In het programma, geproduceerd door Palm Plus Producties (het meest bekend van 'De Bevalling' en 'Wegmisbruikers'), krijgen "koppels een aantal fysieke opdrachten voorgeschoteld, die gebaseerd zijn op de vier klassieke elementen: aarde, water, vuur en lucht. Uiteindelijk moeten de kandidaten niet alleen de elementen, maar ook elkaar verslaan". Dat meldt de site van Veronica.
Met de start van de kandidatenwerving lijkt Veronica al te mikken op een start van het programma per maart/april.

11.1.05

TVT Q&A - 5

In deze TVT Q&A behandelen we weer dezelfde vraag als in TVT Q&A 3. In TVT3 werd gevraagd naar de status van de bestaande series in Amerika. Nadat we in TVT Q&A editie 3 en 4 respectievelijk comedy en drama hebben behandeld, is het nu de beurt aan het realitygenre. Daarmee hebben we de drie belangrijkste genre's behandeld en gaan in een volgende editie van Q&A door met een andere vraag. Heb je zelf ook een vraag? Je kan ons altijd mailen, de beste mails kiezen we uit voor TVT Q&A.

Grofweg zeven jaar geleden bestond het realitygenre niet eens. Dat kan geïllustreerd worden met de prijzen die uitgereikt worden tijdens de Emmy Awards. Lange tijd konden realityprogramma’s niet deelnemen aan de Emmy Awards. Ze kwamen niet in aanmerking voor een van de Award-categorieën op basis van hun programma-eigenschappen. Pas sinds 2001 bestaat er een Emmy Award in de categorie ‘Outstanding nonfiction program (reality)’.

De populariteit van het realitygenre bij het publiek heeft ABC ooit geïnspireerd plannen te maken voor een nieuwe awardshow die in allerlei categorieën op reality-gebied uitgereikt zou moeten worden. Deze awardshow heeft nooit doorgang kunnen vinden door de eigenschap die weinig andere genres zo nadrukkelijk hebben als reality. De vergankelijkheid. Een succesvol eerste seizoen is, in tegenstelling tot alle andere genre’s, absoluut geen garantie voor een succesvol tweede seizoen. We noemen een aantal voorbeelden van enorme successen:
- Joe Millionaire
- The Restaurant
- Temptation Island

Ze hebben gemeenschappelijk dat het alledrie kijkcijferkanonnen waren: ze hadden alledrie een prominente plek in de top20 van best bekeken programma’s in het eerste jaar van uitzending (de hele reeks van Joe Millionaire was gemiddeld zelfs het op 2 na best bekeken programma van seizoen 2002-2003). Ze hebben ook gemeenschappelijk dat het tweede seizoen desastreus verliep. Zowel Joe Millionaire II en The Restaurant II werden voortijdig van het scherm gehaald. Temptation Island II en III werden afgeschreven in de zomer.

Voordeel van reality was dat het erg goedkoop te produceren is: geen dure acteurs, geen dure sets, etc. Het publiek lijkt echter steeds minder te pikken, vooral niet van de grote zenders. Een hoge production value is daarmee steeds belangrijker. Tegelijkertijd vragen de mensen achter een succesvolle reeks reality enorme bedragen voor een nieuw realityprogramma. Waar de investering in een dramaserie niet in 1 uitzending terugverdiend hoeft te worden: het kan immers nog herhaald worden op het eigen kanaal, en voor herhaling verkocht worden aan kabelkanalen (syndication), moet een reality serie zich in 1 keer terugverdienen. Wie gaat er nu kijken naar een herhaling van Big Brother? Juist - niemand.

Toch zijn een aantal zenders, en met name FOX, in grote mate afhankelijk van reality. FOX is de zender die rotzooi als ‘My big fat obnoxious boss’ en ‘The Swan’ over de kijker heen stort. Rotzooi die Yorin om de een of andere mysterieuze wijze ook over de Nederlandse kijker stort. Het achterlijke is nog dat we kijken ook. Tien jaar geleden was het concept ‘the Swan’ volledig ondenkbaar. Een concept waarin ‘lelijke’ vrouwen, die eens een bezoek moeten brengen aan de psycholoog, eerst plastisch verbouwd worden en vervolgens tegen elkaar strijden in een miss-verkiezing, zou –zelfs in Amerika- als moreel verwerpelijk en onethisch worden ervaren. Maar na het wat bravere 'Extreme Makeover' is ‘The Swan’ maar een klein stapje verder. In dit soort gevallen mogen we blij zijn dat de kijker over het algemeen maar 1 seizoen van een dergelijk programma pikt.

But reality is here to stay. Een vijftal jaar geleden dachten de networks nog dat het een modegrill was, en werd reality alleen gebruikt als time-slot vuller. Als een dramaserie flopte werd wat reality ingezet om alsnog wat te maken van het timeslot. Inmiddels zijn we op het stadium dat ABC als eerste zender per maandag een avond introduceert met alleen maar reality.
Er zijn inmiddels een paar oudgedienden op realitygebied, al zijn ze grofweg op 1 hand te tellen. Vooral Survivor lijkt een winnaar. The Bachelor loopt ook al een flink aantal seizoenen, maar dat lijkt nu ook op zijn eind te komen. De Extreme Makeover reeks (deels Endemol!) met diverse spin offs doet het verassend goed (er zijn nu drie edities, met een vierde onderweg). En dan hebben we nog The Amazing Race, die dit jaar ineens aan populariteit wint.

Niet elke zender heeft succes met reality: the WB, de zender met voornamelijk tienerdrama heeft nog nooit een succesvol realityprogramma weten te lanceren. UPN, de grootste concurrent van The WB, heeft haar succes van de laatste tijd juist te danken aan een realityserie: America’s Next Top Model. Door het succes van die serie is het hele imago van de zender verschoven van neger-zender naar vrouwenzender. Een hele prestatie!

The Amazing Race – CBS – aanvankelijk tijdsvuller, en zomervuller, loopt na afgelopen zomer (5e seizoen) ineens verassend goed. Een soort Peking Express.
American Idol – FOX – de redding voor station FOX. Dit jaar nog meer afleveringen per week (soms zelfs 3!), maar experts wijzen op risico van overexposure.
America’s Next Top Model – UPN – soapy modellenzoektocht, straks alweer toe aan haar vierde seizoen. Loopt constant.
The Apprentice – NBC – wie wordt de assistent van Trump? Het eerste seizoen was de redding van het matig lopende NBC, het 2e seizoen stelde al teleur. De tweede reeks scoorde 40% lager dan de eerste.
The Bachelor/The Bachelorette – ABC - Na pak een beet 6 vrijgezellen lijkt de rek er een beetje uit. Het laatste seizoen van The Bachelor profiteerde totaal niet van de populaire lead in (Lost). Men betrekt nu de vrijgezel bij de casting in de hoop betere huwelijkskandidaten te vinden voor de vrijgezel.
Big Brother – CBS – Aanvankelijk vol scepsis geïntroduceerd, nu komisch trashy zomervulling. Afgelopen serie (Project DNA) liep gewoon goed, met slimmigheidjes als: ‘er zitten 2 familieleden van elkaar in de serie, maar ze weten het zelf niet’ (leuk in geval van seks), en: ‘er neemt een tweeling deel, maar welke van de twee zit nu in het huis?’ (tussentijds werd de tweeling uitgewisseld).
Extreme Makeover – ABC – Twee jaar geleden zo’n beetje de redding van de zender, nu kent iedereen het trucje wel. Het staat op de meest competitieve avond: de donderdag.
Extreme Makeover: Home Edition – ABC – Vorig jaar als experimentje gelanceerd en bleek destijds een redelijk succes. Nu staat het voor Desperate Housewives en is de emotionele makeover van huizen ineens een megahit.
Fear Factor – NBC – oerreality, notabene van Nederlandse Origine (Now or Neverland stond model voor de serie). De formule met extreme stunts lijkt nu wel uitgewerkt, loopt matig.
The Simple Life – FOX – het eerste seizoen was leuk, en een gigantisch succes, het tweede liep al minder en straks krijgen we een derde seizoen. Paris Hilton kan haar bankbiljetten weer tellen.
Survivor – CBS – oer-reality toe aan haar 9e (!) seizoen. Laatste seizoen was matig, maar nog steeds beter dan de meeste reality-crap.
The Swan – FOX – Walgelijk programma waarin ‘lelijke’ vrouwen eerst plastisch verbouwd worden, alvorens ze mogen deelnemen aan een miss-wedstrijd. Het tweede seizoen scoorde aanzienlijk slechter dan t eerste.


Eerdere Q&A edities vind je hier:
Q&A 1 - over Lost
Q&A 2 - over het verschil tussen cable, premium cable en networks
Q&A 3 - over de status van Comedyseries in Amerika
Q&A 4 - over de status van Dramaseries in Amerika

9.1.05

Idols opvolger 'The X Factor' naar NL?

Heel vreemd: we hadden vorige week onderstaande post al getikt, maar Blogger heeft de post zowaar uit zichzelf verwijderd... Dus tikken we hem opnieuw.

In nummer 52 van de Veronicagids lezen we tussen de regels door namelijk een nieuwtje. We wisten al dat na de editie van Popstars: The Rivals zender RTL4 in seizoen 2005-2006 terug zou komen met de derde editie van Idols. In de vooruitblik op Tv-gebied voor 2005 lezen we echter ook dat Idols-producent Blue Circle al bezig is met de voorbereidingen van de opvolger van de 3e editie van Idols, 'een soort ultieme versie', namelijk 'The X Factor'.

The X Factor lijkt in grote lijnen op een combinatie van Idols en Popstars. Onderdeel van het programma is, net als bij de haar collega’s, een auditieronde. Verschil is echter dat de deelnemers bij het auditeren verdeeld zijn in een paar categorieën: jonger dan 25, ouder dan 25 en vocale groepen. Elke categorie krijgt een eigen mentor. De mentor leidt de eigen groep door een boot-camp, waarin het aantal deelnemers binnen de groep wordt teruggebracht tot 5. Daarna volgende de liveshows.
Voordeel van splitsing in verschillende groepen zou zijn dat er een grotere diversiteit aan talent wordt aangesproken. The X Factor is een verzinsel van Simon Cowell, de omstreden bikkelharde juryvoorzitter van onder andere de Amerikaanse Idols.

In Engeland werd The X Factor een groot succes. De afleveringen werden met gemiddeld 9 miljoen kijkers goed bekeken. Het programma had bij de finale een marktaandeel van ruim 36%. Vooral onder de wat jongere kijker scoorde het programma goed. ITV, de zender die het programma uitzond, is dermate tevreden dat een tweede reeks besteld is. Saillant detail: de finale van The X Factor werd in kijkeraantallen overtroefd door het BBC programma ‘Strictly Come Dancing’, een reality-danswedstrijd met Britse beroemdheden. Laat daar nu nog geen Nederlandse versie van gepland staan. Of de Nederlandse versie van ‘The X Factor’ op de buis komt, is volgens de Veronicagids nog onzeker.

6.1.05

'Lost' zorgt voor kijkersrecord Alias

Al drie seizoenen zendt network ABC spionnendramaserie 'Alias' uit. Altijd gewaardeerd door critici en de kijker, maar nooit een echte kijkcijferhit. Tot gisteren. Afgelopen september nam Desperate Housewives het timeslot van Alias over, zodat Alias een paar extra maanden rust zou krijgen, en zonder tussentijdse herhalingen per januari het nieuwe seizoen in zou kunnen gaan. Desperate Housewives bleek echter een dermate grote hit dat ABC het (terecht) niet aandurft deze serie te verplaatsen om Alias haar oude plaatsje terug te geven. Dus bedacht het een nieuwe zet. Alias zou geprogrammeerd worden na die andere nieuwe hit van ABC: Lost. Lost is, net als Alias, een serie uit de creatieve koker van JJ Abrams.
Deze zet heeft beide series absoluut geen windeieren gelegd.
Lost brak een aantal records:
- Het brak haar eigen serierecord met 21.6 miljoen kijkers
- Het was de best bekeken dramaserie in 11 jaar in het timeslot 8-9 pm
- Het was de best bekeken dramaserie binnen de groep 20-49 sinds een aflevering van Beverly Hills 90210 in 1996 (!)

Alias trok op haar beurt 16 miljoen kijkers. Als referentiekader is het interessant te melden dat Alias vorig jaar gemiddeld 8 miljoen kijkers per aflevering trok. Hiermee is deze aflevering de best bekeken van de serie ooit, zelfs beter dan de aflevering die twee jaar geleden na de superbowl werd uitgezonden (de Superbowl liep dusdanig uit dat die aflevering in sommige tijdszones pas na twaalven werd uitgezonden). Voor een serie in haar vierde jaar is het een prestatie van jewelste.

Dat brengt ons op een nieuw overzicht van alle nieuwe Amerikaanse series, gelanceerd sinds september. Inmiddels zijn er al een flink aantal series van de buis verdwenen, maar sinds januari worden er weer nieuwe gelanceerd. Maandag ging bijvoorbeeld 'Medium', na een aantal erg slechte recensies, toch erg goed van start.

Gecancelled
Clubhouse - CBS - sentimenteel honkbaldrama
Dr Vegas - CBS - Rob Lowe als dokter in Las Vegas
The Jury - FOX- rechtbankdrama
Father of the pride - NBC - animatieserie van de makers van Shrek - het prestigeproject staat op hiatus. Komt waarschijnlijk niet terug
Hawaii - NBC - politieserie op... jawel: Hawaii - Van de buis gehaald, in later stadium wellicht terug, reken er niet op
LAX - NBC- letterlijk en figuurlijk een drama op een vliegveld. Met Heather Locklear.
Method & Red - FOX - comedy - gecancelled

Status onduidelijk
Big Man on Campus - The WB - The WB lijkt maar geen succesvolle reality te kunnen lanceren. Ook deze serie loopt voor geen meter.
Center of the Universe - CBS - nieuwe comedy met John Goodman (Roseanne)- redelijk bekeken, maar niet spectaculair - 2 extra scrips besteld
Committed - NBC - comedy heeft redelijk premiere gehad.
life as we know it - ABC - jongerendrama - gelauwerd door critici, onlangs van timeslot verplaatst maar nog steeds kijkt er geen kip - 4 extra scripts
Medium - NBC - bovennatuurlijke dramaserie waarin Patricia Arquette als een soort Char misdaden oplost. In de grond geboord door de pers, de kijker smulde tijdens de premiere.
The Mountain - The WB -(prime time soap van makers The OC): deed het uitermate slecht op de woensdag, is ronduit slechte serie, is verhuisd naar de zondag, staat daarnu tegenover Desperate Housewives....- 4 nieuwe scrips, maar wordt vreselijk slecht bekeken.
The Road to Stardom With Missy Elliott - UPN - na 1 aflevering kunnen we nog weinig zeggen over het programma, maar de premiere werd belabberd bekeken.
Sports Illustrated Swimsuit Model Search - NBC - de titel zegt het al, er lijken alleen weinig mensen geinteresseerd

Full Season Order
Boston Legal – ABC- opvolger ‘The Practice’ – loopt aardig, beter dan The Practice, of komt dat door de lead in (Desperate Housewives)?- full season order
Complete Savages – ABC – komedie van Mel Gibson – matige start, toch een full season order
CSI:NY (de derde variant op CSI)- CBS- versloeg op eerste avond meteen Law&Order, iets wat niemand in járen gelukt is, maar loopt nu gewoontjes - full season order
Desperate Housewives – ABC – satire/prime time soap – meest succesvol van alle nieuwe series, en heel zeldzaam: groeit ook nog in kijkersaantal na de premiere - heeft full season order
House - FOX - met een slechte lead in (een The Apprentice-kloon) is deze serie die zich afspeelt in een ziekenhuis toch een redelijke winnaar - full season order.
Jack & Bobby - The WB - dramaserie over twee broers waarvan er later 1 president wordt. Goede kritieken, minimale kijkcijfers, wél al full season order! Inmiddels verhuisd naar de woensdag met matig resultaat
Joey - NBC - De spin-off van Friends over, jawel: Joey - niet zo succesvol als Friends, maar desalniettemin doet de comedy het goed. Heeft inmiddels full season order
Kevin Hill - UPN - De zender die bekend staat om haar shit heeft één van de beste nieuwe series van het seizoen over een knappe advocaat die een baby erft - loopt redelijk goed, full season order
Listen Up - CBS- Jason Alexander (Seinfeld) als host van sportshow in een comedy - redelijk goede start - full season order
Lost – ABC – dramaserie van JJ Abrams – extreem succesvolle nieuwe serie, de verassing van het seizoen - full season order
Medical Investigation - NBC - CSI, maar dan medisch, door pers in grond geboord - loopt verassend goed - full season order
Rodney – ABC – comedy over standup komiek die vader probeert te zijn – matige start - full season order
Quintuplets - FOX - loopt matig - Comedy met full season order
Veronica Mars - UPN - meisje is soort undercover agente op school - groeit langzaam, recensenten noemen het een van de betere nieuwe programma's - full season order
Wife Swap – ABC - Amerikaanse Jouw Vrouw, Mijn Vrouw, doet het erg goed - full season order.

3.1.05

Fiona Hering een eigen programma?

We kennen haar voornamelijk als modespecialist van RTL Boulevard, maar ze schrijft al jaren voor de Telegraaf columns en artikelen: Fiona Hering. Al jaren staan er TV-projecten op poten rondom de praatgrage journaliste Fiona Hering. Een van die projecten krijgt nu wat gestalte door een interview met de journaliste in het blad NL20. De journaliste is met Screentime (producent van voornamelijk de 'I Love the xx-ies') in gesprek voor een eigen programma. Dit blijkt uit een interview in het blad NL20.
In het blad zegt ze onder andere het volgende:
'Ik zie me eerder het roer negentig graden omgooien dan dat ik ook nog een geweldige tv-carriere ga beginnen. Of iemand moet me zo iets leuks aanbieden wat ook nog eens heel veel geld oplevert.'

Een praatprogramma!
'Nee, ik ben leuker bewegend. Gewoon iemand achter me aan met een camera op de nek, interviews doen op straat, in allerlei steden op de wereld. Dat kan op modegebied zijn, maar ook op andere gebieden. Screentime wil eventueel zoiets met me gaan doen. Alleen, ik zit natuurlijk vast aan de krant. Moet ik toestemming van krijgen.'

1.1.05

Veronica blijft 'Lekkerste'

Afgelopen september lanceerde Veronica het programma 'Veronica's Lekkerste', haar variant van 'Hot or Not: the search for America's hottest people' (inderdaad een hele mond vol, die titel). In het programma werd gezocht naar de lekkerste man en vrouw van Nederland. De reeks was redelijk succesvol in de zin van kijkersaantallen en zeker in de zin van het zijn van een imagobepalend programma voor de zender. Dat zal dan ook een van de redenen zijn voor het terugbrengen van het programma onder leiding van Jorinde Moll. In het programma 'Veronica's nieuwjaarsshow' (een redelijke eerste poging voor een nieuwe talkshow voor Veronica, minder gasten (nu 6!!!) zouden het programma goed doen) gaf Jorinde toe bezig te zijn met een nieuw seizoen De Grote Beurt (start maart) en Veronica's Lekkerste. Of de Veronica's Nieuwjaarsshow-presentatoren Theo Nabuurs en Robert Schoemacher in het programma Veronica's Lekkerste ook weer terugkeren als juryleden werd niet gezegd.
Hiermee voegt Veronica, naast een tweede seizoen van Fight Master, nu al het tweede programma toe aan het schema van 2005-2006.

TVT Q&A - 4

Allereerst willen we natuurlijk elke lezer van TVT een fijn nieuw jaar wensen. Laten we hopen dat er wat moois op TV gebied gaat gebeuren! Op deze nieuwsloze dag behandelen we weer dezelfde vraag als in TVT 3. In TVT3 werd gevraagd naar de status van de bestaande series in Amerika. In die editie hebben we meteen de sitcoms behandeld. Deze week is het de beurt aan een korte analyse van de stand van zaken op dramagebied in de VS. Volgende editie zullen we het reality-genre behandelen. Heb je zelf ook een vraag? Je kan ons altijd mailen, de beste mails kiezen we uit voor TVT Q&A.

Drama is duur. Vreselijk duur. Dat geldt met name voor de wat langer lopende dramaseries. Vooral Warner Bros, de grootste producent van dramaseries in Amerika, weet hoe ze moet omgaan met de Networks als het gaat om het krijgen van een goede prijs voor haar drama. Als een serie goed blijft lopen vraagt de producent na een paar seizoenen gewoon flink meer. De zender, bang haar hit te verliezen, kiest er uiteindelijk meestal voor toch een nieuw seizoen te bestellen.
In Nederland gaat men heel anders om met drama dan in Amerika. Als hier de producent de kosten voor een volgend seizoen van een bepaalde dramaserie iets ophoogt, of weigert de prijs per aflevering te verlagen, dan trekt de zender de stekker uit de dramaserie. In Amerika is men wat afhankelijker van drama om dergelijke drastische maatregelen te nemen. Voor een prijs waar wij in Nederland een paar gemiddelde speelfilms draaien wordt in Amerika 1 aflevering ER gedraaid. Een gemiddelde aflevering ER kost de zender NBC maar liefst 8 miljoen dollar. Dat bedrag was overigens een paar seizoenen geleden nog 13 miljoen dollar! Dat zijn weliswaar niet de productiekosten (er zit een fikse winstmarge in voor Warner Bros), maar de serie kost minimaal driekwart van het bedrag.
De macht van producenten is dus groter in Amerika. Toch gebeurt het zelden dat een serie van de buis verdwijnt door een te hoge prijseis van de producent. Alleen het verhuizen van Buffy: the Vampire Slayer van The WB naar concurrent UPN zou als voorbeeld kunnen worden gegeven.

Tot het begin van dit seizoen zou een dramaoverzicht vreselijk saai geweest zijn (en omdat we in onderstaand dramaoverzicht alleen de terugkerende dramaseries behandelen, is het overzicht dus nog steeds vrij saai). Tot september zagen we voornamelijk politiedrama (in vakjargon: procedural drama). Eigenlijk is dat nog steeds zo, maar de aandacht op het genre wordt afgeleid door het huidige succes van Desperate Housewives en Lost, beide dramaseries die totaal niet onder de categorie 'procedural drama' te voegen zijn.

Door het succes van Law and Order, NYPD Blue en in een later stadium CSI, werden elk jaar opnieuw weer nieuwe klonen en variaties op politiedrama gelanceerd. Sterker nog: ook dit jaar zullen er nog een flink aantal procedural drama's geintroduceerd worden. En dat terwijl er op dit moment al maar liefst 15 uur per week politiedrama op de in totaal 6 networks te zien is. CBS spant de kroon: die is met 8 uur procedural drama de broadcaster van meer dan de helft van het genre. Een groot deel van het drama van CBS wordt trouwens geproduceerd door uber-producent Jerry Bruckheimer. Hij is verantwoordelijk voor de 3 CSI varianten, Cold Case én Without a Trace.
NBC op haar beurt leunt vooral op het eeuwige succes van Law and Order, met haar 3 varianten (de 'gewone editie', 'Criminal Intent' en 'Special Victims Unit'). Overigens komt NBC binnenkort met een vierde variant (Law and Order: Trial by Jury) en heeft het nog een reality-variant van de serie in de zomer...

Van alle dramaseries scoren het al eerder genoemde CSI (alle drie de varianten), Desperate Housewives, Without a Trace en ER het best. Opvallend is echter de positie van ER (van NBC) bedreigd wordt door Without a Trace (van CBS). Vorig jaar was het nog vrij bijzonder als ER verslagen werd, inmiddels verslaat Without a Trace bijna wekelijks ER. De formule van ER is desalniettemin nog lang niet uitgewerkt. Veel concurrentie heeft ER niet binnen het ziekenhuisseriegenre: het is nog steeds de enige in dat genre. Vanaf februari/maart begint ABC echter met 'Greys Anatomy'. Vroeger zou hier geen haan om kraaien, maar sinds ABC ineens bekend staat om haar vernieuwend drama staat ook die serie in the picture.

Vrouwendrama doet het, in tegenstelling tot een paar jaar geleden, niet zo goed meer. Hiermee doel ik op het type programma 'Judging Amy' en consorten. Een paar jaar geleden waren het nog grote scoorders, nu is het trucje bekend.
Zwaar drama lijkt nog steeds weinig mensen te trekken, zie het geflopte Club House, en het enorm in populariteit dalende 'American Dreams'.

In de volgende Q&A behandelen we het reality genre. Zelf een vraag? Mail ons!

7th Heaven – the WB- Deze serie lijkt niet van de buis te slaan. Elk jaar kijken er weer meer mensen naar de belevenissen van de priesterfamilie Camden.
Alias - ABC - Altijd door critici geprezen, maar nooit echte hit geweest. Spionnendrama met Jennifer Garner, van JJ Abrams krijgt nu een plaats na megahit 'Lost', een serie van dezelfde makers.
American Dreams - NBC - Typisch Amerikaans drama, wat hier nooit 1 kijker zal trekken. Over een familie in de jaren 60. Redelijk gewaardeerd door critici
Charmed – The WB – waar 7th Heaven het jaar na jaar goed blijft doen, lijken de laatste jaren van dit heksendrama nu wel geteld. De kijkcijfers zijn ronduit slecht te noemen dit jaar.
Cold Case - CBS - Misdaden die lange tijd onoplosbaar leken, worden door een speciaal team alsnog opgelost. Zoveelste crime-drama uit de stal van Bruckenheimer. Loopt goed, maar heeft te lijden onder concurrentie van Extreme Makeover: Home Edition (!).
Crossing Jordan - NBC - Procedural Drama over vrouw die als lijkschouwer moorden oplost. Vorig jaar ineens enorme hit doordat nieuwe afleveringen zonder tussentijdse herhalingen werden uitgezonden
CSI - CBS - Loopt nog steeds erg goed. Best bekeken serie.
CSI: Miami - CBS - De spin off groeit nog elk jaar. Hoe bestaat het. Zouden kijkers nooit genoeg kr..... Who am I kiddin'.
Enterpise – UPN – het enige terugkerende drama van UPN, een Star Trek- serie, kwakkelt al jaren en mag nu de vrijdagavond van de zender gaan redden. Dat lukt niet, en dit is waarschijnlijk het laatste seizoen van de serie.
ER - NBC - Ziekenhuisserie. Al jaren dalende kijkcijfers, niet meer de grootheid die het was, desalniettemin nog steeds ERg groot. Nu gaat de grootse ster (Noah Wyle) er ook nog uit...zucht. Ooit critical darling, maar de aandacht van de pers ligt nu bij andere series.
Everwood – the WB – familiedrama, geroemd om het feit dat ze goed en realistisch omgaan met gezinsproblemen. Doet het even goed als afgelopen jaar.
Gilmore Girls – The WB – na een in alle opzichten teleurstellend 4e seizoen is GG nu terug! Weer geroemd om haar kwaliteit en humor, en heeft jaloersmakende kijkcijfers.
JAG – CBS – Ooit onsuccesvol geïntroduceerd door NBC, door die zender gecancelled en overgenomen door CBS. Loopt op CBS al jaren verassend goed. Dit jaar wat minder dan voorheen, maar wat wil je: deze Procedural Drama over advocaten van het leger loopt nu ook al 10 jaar.
Joan of Arcadia – CBS – vorig jaar succesvol geïntroduceerde serie over meisje die boodschappen van god krijgt, loopt dit jaar ineens slecht. Kijkers klagen over de slechte humorloze scripts.
Judging Amy – CBS – Vrouwenserie in haar 6e seizoen. De serie loopt al een tweetal jaren matig, maar niet slecht genoeg om van de buis te gooien.
Las Vegas - NBC - Suprise hit van afgelopen seizoen. James Caan leidt een soort beveiligingsdienst in een casino. De serie neemt zichzelf totaal niet serieus, en dat werkt in haar voordeel
Law and Order - NBC - de orginele versie wordt bedreigd door CSI:NY, maar doet het nog steeds goed
L&O:CI - tweede spin off van L&O heeft problemen door concurrentie met Desperate Housewives.
L&O: SVU - deze L&O spin off zit alweer in haar 6e seizoen. Groeit jaar-op-jaar.
NCIS – CBS – Spin off van JAG. Sterk groeiende serie. Voornamelijk oudere kijkers voelen aangetrokken tot de problemen van de Marine-juristen.
NYPD: Blue - ABC - meest geprezen politieserie is inmiddels aan haar laatste seizoen toe. Doet het al jaren redelijk, maar zeker niet uitzonderlijk. Gaat een re-run free seizoen door, waardoor het stokje in maart wordt overgenomen door Blind Justice van de zelfde makers.
The OC – FOX – Serial Drama The OC liep vorig jaar erg goed (dat kan voor weinig andere programma’s van FOX gezegd worden), maar kwam dat niet ook omdat het na Idols geprogrammeerd stond? Dit jaar loopt het matig tegenover Joey.
One Tree Hill – The WB – tienerserie die aanvankelijk niet aansloeg, maar The WB hield vol. Na 7 afleveringen gingen de cijfers ineens stijgen, en zie: inmiddels loopt het 2e seizoen ook goed.
Smallville – The WB- Als er 1 serie te lijden heeft onder het succes van Lost, dan is het Smallville. Het aantal kijkers van de show over de tiener-superman is dramatisch gedaald. Het is te vroeg om te zeggen dat dit het laatste seizoen is.
Third Watch - NBC - Inmiddels in haar 6e seizoen. Na weet-ik-hoeveel verschuivingen in het programmaschema loopt het nu aardig op de vrijdag
The West Wing - NBC - vorig jaar in het slop geraakt doordat NBC de creator van de serie de laan uit had geschoven. Dit jaar loopt het weer wat beter. Voorheen Critical Darling.
Without a Trace – CBS – zoveelste Bruckenheimer productie in de crime-hoek. Deze gaat over missende personen. Doet het extreem goed tegenover ER.


Eerdere Q&A edities vind je hier:
Q&A 1 - over Lost
Q&A 2 - over het verschil tussen cable, premium cable en networks
Q&A 3 - over de status van Comedyseries in Amerika